نگاه اصالت ماهوی و مسئله شناخت (با تکیه بر فلسفه ملاصدرا و هایدگر)
نویسنده:
چکیده:
زبان گزاره یی منطق ارسطویی، در مورد موجودات جهان متکی بر مقولات عشر است. عادت به کاربست این نوع زبان در زندگی روزمره و در حوزه فلسفه باعث بوجود آمدن مشکلات خاصی در ارتباط با مسائل مختلف فلسفی شده است. از جمله این مشکلات، مسائلی در مورد ماهیت و کیفیت حصول علم نسبت به موجودات جهان خارج است. هدف نوشتار حاضر نشان دادن کیفیت تاثیر این نوع زبان و بالتبع، تفکر اصالت ماهیتی در قلمرو معرفت شناسی با تکیه بر تاملات ویژه دو فیلسوف اصالت وجودی، در غرب و شرق، یعنی ملاصدرای شیرازی و مارتین هایدگر آلمانی درباره واژه ذات و ماهیت میباشد. نتیجه حاصل از این نوشتار آن است که بنا بر فلسفه هایدگر و نظام حکمت متعالیه بخصوص چنانکه در اندیشه برخی از شارحان این نظام منعکس شده است، منطق اصالت ماهیتی و ابزارهای ماهوی از پس حل معضل انطباق صور ذهنی بر واقعیت خارجی و ارائه معیاری موجه برای دفاع از این انطباق برنمی آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1295173
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
شروط جدید درستی و اعتبار استدلال؛ منطقی یا معرفت شناختی (آشنایی با انواع مغالطات در یک نقد)
*، حمیده بهمن پور
نشریه هستی و شناخت (نامه مفید)، پاییز و زمستان 1401 -
بررسی انتقادی یک نقد درباره سمانتیک نظام غیرتابع ارزشی؛ روابط علی، معنایی و منطقی چگونه صورت بندی و ارزیابی می شوند؟
*، محمدحسین اسفندیاری
نشریه فلسفه، بهار و تابستان 1403 -
پدیدارشناسی روح هگل و مسئله شیء فی نفسه کانتی
افشین علیخانی دهقی، محمد مشکات*،
نشریه فلسفه، بهار و تابستان 1403 -
مفهوم در پدیدارشناسی روح هگل
افشین علیخانی دهقی، محمد مشکات*،
فصلنامه حکمت و فلسفه، تابستان 1403 -
نقد دیدگاه اهل سنت در خصوص مسئله ایمان و طهارت آبای نبی مکرم اسلام با تکیه بر آیات مربوط به پدر حضرت ابراهیم
*، محسن عظیمی پور
فصلنامه تحقیقات کلامی، پاییز 1402 -
سعادت آدمی در افق عالم مندی وجود انسان از نگاه ملاصدرا
*
نشریه متافیزیک، پاییز و زمستان 1402