اثر کلروتالونیل و فاموکسادون + سیموکسانیل در کنترل بیماری لکه موجی گوجه فرنگی در شرایط مزرعه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
اثر قارچ کش های کلروتالونیل (داکونیل 720 SC) و فاموکسادون + سیموکسانیل (اکویشن پرو WG 5/52 درصد) در کنترل بیماری لکه موجی گوجه فرنگی در شرایط مزرعه مورد مطالعه قرار گرفت. آزمایشات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با هشت تیمار و چهار تکرار طی سال های 90-1389 در کرج اجراشدند. کرت های آزمایشیدر شروع مرحله گل دهی با عامل بیماری تلقیح شدند. سم پاشی کرت های آزمایشی با مشاهده اولین علائم بیماری شروع و با فواصل زمانی 5، 7 و 10 روز از هم ادامه یافت. ارزیابی شاخص شدت بیماری (DSI) با استفاده از روش اصلاح شده هورسفال و بارات قبل از هر سم پاشی و نیز 14 روز پس از آخرین سم پاشی انجام گرفت.وزن میوه هر کرت توزین و تعداد میوه در بوته شمارش گردید. تجزیه واریانس مرکب داده ها در دو سال پس از تبدیل به جذر، با نرم افزار SAS انجام و میانگین ها به روش آزمون چند دامنه ای دانکن مقایسه شدند. مساحت زیر منحنی پیشرفت بیماری (AUDPC) محاسبه گردید.نتایج نشان داد که بین تیمارها از نظر مساحت زیر منحنی پیشرفت بیماری و عملکرد میوه اختلاف معنی داری در سطوح یک و پنج درصد وجود داشت ولی در میانگین تعداد میوه اختلاف معنی داری بین تیمارها وجود نداشت. مقایسه میانگین های ارزیابی نوبت پنجم و مساحت زیر منحنی پیشرفت بیماری به طریق آزمون چند دامنه ای دانکن نشان داد که داکونیل با مقدار مصرف سه لیتر در هکتار،و اکویشن پرو با مقدار مصرف450 گرم در هکتار با کمترین میانگین بیماری برترین تیمارهای آزمایش بودند. این تیمارها به ترتیب 26/80 و 6/80 درصد نسبت به شاهد بدون سم پاشی بیماری را کاهش دادند. در بررسی میانگین وزن میوه، داکونیل SC سه لیتر و اکویشن پرو 450 گرم در هکتار به ترتیب با کاهش خسارت به میزان 17/64 و 03/65 درصد نسبت به تیمار شاهد بیشترین تاثیر را اعمال نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 49
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1300742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!