بررسی وضعیت کودکان در سن تحصیل خیابانی شهر مشهد

پیام:
چکیده:
هدف
پدیده کودکان خیابانی یکی از معضلات گریبان گیر اکثر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است. در این تحقیق هدف کلی شناسایی وضعیت کودکان خیابانی در شهر مشهد است.
روش پژوهش از نوع توصیفی است. این مطالعه کودکان خیابانی در سن تحصیل شهر مشهد را در سال تحصیلی 90-89 مورد مطالعه قرار داده است. به این منظور243 کودک خیابانی به روش نمونه گیری اشباعی انتخاب شدند. و با طراحی مدل پژوهشی پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت استفاده گردید.
پاسخی که کودکان به سوالات پرسشنامه داده بودند با همه جزئیات کد گذاری و سپس با استفاده از نرم افزار spss16 جداول آماره های توصیفی استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهند که 3/24 درصد کودکان خیابانی از سوی خانواده تنبیه و مورد خشونت قرار گرفتند. 3/17 درصد به موادی چون سیگار، حشیش، تریاک، شیره، و قرص های روانگردان اعتیاد دارند. از 243 کودک خیابانی132 نفر مهاجر هستند که اکثریت آنان پدرانی افغانستانی و مادرانی ایرانی دارند.3/12 درصد سوابق محکومیتی و 2/17 درصد تجربه جنسی داشته اند. همچنین 2/35 درصد در وضعیت عدم سلامت به سر میبرند. 8/14در صد دارای معلولیت ذهنی و 9/9 در صد دچار معلولیت جسمی–حرکتی میباشند.3/12 درصد، بی سواد، 4/65 درصد در حد ابتدایی، 16 درصد راهنمایی و2/6 درصد در حد متوسطه تحصیل کرده اند.
بحث و نتیجه گیری
بنظر می رسد عواملی چون نارسایی نهادهای اجتماعی مانند خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی خانواده ها، مشکل انطباق با شیوه های زندگی درشهرهای بزرگ، آلودگی و آسیب زا بودن محلات حاشیه شهر، الگوهای نادرست کنش متقابل شهروندان و کودکان خیابانی، ازدواجهای غیر رسمی دختران ایرانی با مردان تبعه خارجی از جمله عواملی هستند که پدیده کودکان خیابانی (که عمدتا کودکان کار در خیابان هستند)، کماکان به عنوان مشکلی اجتماعی در شهر مشهد خود نمایی کند. به نظر میرسد در پرتوی پژوهش و همکاری های میان بخشی و برنامه ریزی میتوان این آسیب و مشکل اجتماعی را کنترل و تا حدی کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!