مقایسه ی نگرش به رفاه اجتماعی در دانشجویان مددکاری اجتماعی و دانشجویان سایر رشته ها (در دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی لرستان)

نویسنده:
چکیده:
هدف
مقایسه ی نگرش به رفاه اجتماعی در دانشجویان مددکاری اجتماعی و دانشجویان سایر رشته ها در دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی لرستان می باشد.
روش
این تحقیق از نوع علی–مقایسه ای است و جامعه ی آماری تحقیق کلیه ی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی لرستان میباشد. بدین منظور100 دانشجوی رشته ی مددکاری اجتماعی و200 دانشجوی سایر رشته ها به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدندکه از نظر ملاک های سن، مقطع تحصیلی و مکان زندگی بصورت همتا انتخاب شدند. همه ی 300دانشجوی همکاری کننده در این پژوهش ترم آخر تحصیل خود را سپری می کردند. ابزار تحقیق پرسشنامه 28 سوالی نگرش به رفاه اجتماعی و پرسش نامه ی محقق ساخته ی مشخصات دموگرافیک پاسخگویان بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون های آماری t و F و با استفاده از نرم افزار spss19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نشان داد که بطور معنی داری میانگین نمرات کلیه ی ابعاد نگرش به رفاه اجتماعی در دانشجویان رشته ی مددکاری اجتماعی بالاتر از دانشجویان سایر رشته ها میباشد.همچنین از بین ابعاد نگرش به رفاه اجتماعی در دانشجویان رشته ی مددکاری اجتماعی در گروه های سنی مختلف از نظر بعد جمعیت تحت پوشش رفاه اجتماعی و خدمات رفاهی با یکدیگر تفاوت معنا دار داشتند اما از نظر ابعاد توسعه ی رفاهی و سیاست های رفاهی بین گروه های سنی مختلف تفاوت معناداری وجود نداشت. و بطور معنی داری میانگین نمرات کلیه ی ابعاد نگرش به رفاه اجتماعی در دانشجویان پسر رشته ی مددکاری اجتماعی بالاتر از دانشجویان دختر بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
بطور کلی می توان گفت مددکاران اجتماعی با آموزش های ویژهای که در زمینه ی مسائل رفاهی می بینند مانند واحد درسی «آشنایی با موسسات رفاهی و امدادی» و «نظریه های رفاه اجتماعی» تحت تاثیر این آموزش ها و اشتغال در مراکز رفاهی و آشنایی با عرصه های رفاه و خدمات اجتماعی در مقایسه با سایر حرف و رشته ها نگرش های متفاوت تری نسبت به رفاه اجتماعی خواهند داشت. با هدایت این نگرش به سمت الگوهای کاربردی تر می توان به نقشه ای موثر مددکاران اجتماعی در خدمت رسانی به گروه های هدف امیدوار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!