مددکاری اجتماعی محیط زیست

پیام:
چکیده:
هدف
چالش های زیست محیطی پیش روی جهان به وضوح در حال افزایش هستند و تعداد و شدت حوادث آب و هوایی مربوط به گرم شدن جهانی نظیر طوفان، خشکسالی، سیل و گردباد افزایش خواهد یافت. محیط زیست سالم به عنوان بخشی از حقوق بشر شناخته شده است و به کرامت انسانی و عدم تبعیض در جهان اجتماعی مرتبط میشود. حرفه مددکاری اجتماعی محیط زیست که بر اساس دیدگاه فرد در محیط زیست شکل گرفته است، برای تحقق این حق انسانی تلاش می کند. لذا این مقاله با هدف بررسی تلقی از مددکاری اجتماعی محیط زیست و با روش مرور سیستماتیک نگاشته شده است.
منابع اطلاعات: به منظور بررسی تلقی از مددکاری اجتماعی محیط زیست، در Google Scholar و بانک های اطلاعاتی SienceDirect، Springer و Proquest مقالات و کتاب های مرتبط با مددکاری اجتماعی محیط زیست جستجو شدند وسه کتاب و هفده مقاله که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، برای مرور و مقایسه انتخاب شدند.
روش
مطالعه در این مطالعه با استفاده از روش مرور سیستماتیک، منابع، مقالات و کتابهایی که واجد معیارهای مورد نظر در این مطالعه (زمینه ی مدکاری اجتماعی، زمینه ی زیست محیطی همچنین دسترسی به متن کامل مقاله) بودند، مورد بررسی و مرور قرار گرفتند.
نتایج
مددکاری اجتماعی محیط زیست عبارت است از فعالیتی که در حفاظت محیط زیست و ارتقای سلامت مردم نقش دارد و با هدف ایجاد همبستگی متقابل بین مردم و محیط های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی برای ارتقا و تضمین کیفیت زندگی همه ی موجودات زنده در حال و آینده تلاش میکند. گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوا، تولید مواد سمی و زباله، آلودگی هوا، خاک و آب، انقراض گونه ها مهمترین حوزه هایی هستند که این رویکرد در سطوح خرد، میانه و کلان مورد توجه قرار میدهد.
بحث و نتیجه گیری
این رویکرد مددکاری اجتماعی می تواند در کشورهایی مانند ایران که در فرایند توسعه با پدیده های زیست محیطی گستردهای روبروست، نقش فعال و تعیین کنندهای برای توسعه پایدار ایفا نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!