تاثیر آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین بر خود تنظیمی تحصیلی و سازگاری اجتماعی

پیام:
چکیده:
هدف
والدین با روش های مختلف فرزندپروری ریشه های فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در کودکان بنیان می نهند. یکی از مهمترین مفاهیم مورد نظر در این زمینه خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی کودکان است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای فرزند پروری به والدین بر خود تنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی انجام شد.
روش
در این تحقیق از روش آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است شصت نفر از دانش آموزانی که در سال تحصیلی 93-92 در شهر پردیس تهران مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتحاب و در گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای بررسی میزان سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی از آزمون سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و از آزمون خودتنظیمی بوفارد استفاده شد.دادها از طریق آزمون کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان داد، آموزش مهارت های فرزند پروری بر روی خود تنظیمی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد. در مجموع میتوان نتیجه گیری نمود که تاثیر متغیرهای خود تنظیمی و سازگاری اجتماعی در اثر شرایط ارائه شده برای گروه آزمایشی معنادار بوده و یا به عبارت دیگر، روش آموزش مهارت فرزند پروری به والدین تاثیرات مطلوبی بر روی خود تنظیمی تحصیلی و سازگاری اجتماعی فرزندان دارد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که یکی از عوامل مهمی که در رشد خود تنظیمی و سازگاری اجتماعی تاثیر دارد آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین است با توجه به نقش سازنده خانواده در پرورش فرزندان و به وجود آمدن جامعه سالم و از آنجاییکه بسیاری از متخصصین و پژوهشگران،کنش های متقابل میان فرزندان و والدین را اساس رشد عاطفی و شناختی فرد قلمداد می کنند، نقش مهارت های فرزند پروری و اهمیت آن بیشترمشخص می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1307018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!