استفاده از آمنیون غنی شده با سلول های بنیادی مزانشیمی چربی اتولوگ در پوشش زخم سوختگی درجه سه: مطالعه حیوانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلول های بنیادی در درمان طیف وسیعی از بیماری ها کاربرد دارند و از بافت های مختلف بدن قابل جداسازی هستند. این سلول ها به دو روش ترشح سایتوکین ها و فاکتورهای رشد و نیز افتراق سلولی به درمان بیماری ها کمک می کنند. زخم های سوختگی یکی از مشکلات جراحی ترمیمی می باشند و ممکن است سلول های بنیادی بتوانند به ترمیم سریعتر این زخم ها کمک نمایند.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع مطالعه تجربی بوده و از دی ماه 1391 تا اردیبهشت 1392 در مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گردید. در این مطالعه 30 رت به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. چربی اینگوینال یک گروه ده تایی برای تهیه سلول بنیادی اتولوگ مورد استفاده قرار گرفت. از آمنیون آسلولار به عنوان اسکافولد برای انتقال سلول بنیادی استفاده شد. در هر 30 رت یک زخم سوختگی ایجاد شد. پس از 24 ساعت زخم اکسیزیون و در گروه اول پانسمان معمولی و در گروه دوم آمنیون آسلولار و در گروه سوم که پیش تر چربی آنها برداشته شده بود آمنیون آسلولار با سلول بنیادی برای پوشش زخم استفاده شد. سرعت ترمیم زخم و مشخصات پاتولوژی در سه گروه با هم مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین سطح تحت بررسی پس از استفاده از سلول بنیادی در طی 15 روز،cm2 4/53 با انحراف معیار 2/23± و حداقل و حداکثر سطح به ترتیب cm2 0/82 و cm2 10/5 بوده است. میانگین سطح تحت بررسی پس از استفاده از آمنیون آسلولار در طی 15 روز،cm2 31/10 با انحراف معیار 52/4± و حداقل و حداکثر سطح به ترتیب cm2 3/57 و cm2 9/21بود (شکل 5). میانگین سطح تحت بررسی پس از استفاده از پماد سیلور در طی 15 روز،cm2 06/9 با انحراف معیار 1/37± و حداقل و حداکثر سطح به ترتیب cm2 5/5 و cm2 12/33 بوده است. میانگین سطح زخم در گروه آمنیون آسلولار دارای سلول بنیادی از هر دو گروه دیگر در روزهای سوم تا 15 بعد از جراحی به طور معنادار کوچکتر بود (P<0.01). همچنین فیبروپلازی و واسکولاریزاسیون در زخم های دارای سلول بنیادی به طور معنادار بهتر از دو گروه دیگر بود (P<0.001).
نتیجه گیری
آمنیون آسلولار به عنوان یک اسکافولد مناسب به همراه سلول بنیادی با منشاء چربی می تواند به ترمیم زودتر زخم سوختگی منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!