اپیدمیولوژی لیشمانیوز جلدی در استان خراسان رضوی در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیشمانیوز در ایران به عنوان یک معضل بزرگ بهداشتی مطرح است. با توجه به اینکه مطالعات اپیدمیولوژیک در کنترل بیماری و اقدامات پیشگیرانه موثر است، این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی لیشمانیوز جلدی در استان خراسان رضوی در سال 1390 انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر اطلاعات بیماران مبتلا به سالک در سال 1390در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. بدین صورت که اطلاعات دموگرافیک و اپیدمیولوژیک ثبت شده بیماران در نظام مراقبت بیماری حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهداستخراج شده و توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
تعداد بیماران مبتلا به سالک 3558 نفر بود. با توجه به جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزان بروز بیماری در سال مورد بررسی 2/7 به ازای هر ده هزار نفر به دست آمد. 52% از مبتلایان مرد بودند. بیشترین موارد راگروه های سنی کودکان زیر 10 سال و افراد 20-30 ساله تشکیل می دادند.از نظر شغلی بیشترین فراوانی در دو گروه محصلین و زنان خانه دار بود.شهرستان های طرقبه-شاندیز، سرخس و درگز به ترتیب با میزان بروز 3/92، 6/27و 16 نفر به ازای هر ده هزار نفر، بالاترین میزان بروز را در استان دارا بودند.
نتیجه گیری
فراوانی بیماری در استان خراسان در میانه طیف فراوانی مناطق اندمیک ایران قرار دارد که رقم بالایی است. با توجه به وقوع زیاد بیماری در دو گروه کودک و نوجوان و زنان خانه دار، ضرورت آموزش های لازم در پیشگیری از بیماری و افزایش سطح سواد سلامت پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
647 تا 654
لینک کوتاه:
magiran.com/p1310792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!