بررسی تولید و خواص شیشه های اوپال غیر فلوئوریدی

پیام:
چکیده:
شیشه های اوپال را از لحاظ ترکیب شیمیایی می توان به دو گروه عمده فلوئوریدی و غیر فلوئوریدی تقسیم بندی کرد. آنچه به عنوان اوپال معمولی در ایران تولید می شود، نوع فلوئوریدی آن است. در مقاله حاضر که حاصل انجام پروژه ای مشترک بین دانشگاه علم و صنعت و شرکت شیشه و گاز است، تولید چهار گروه از شیشه های اوپال غیر فلوئوریدی در مرحله آزمایشگاهی و خواص این نوع شیشه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این رابطه 10 نمونه شیشه های اوپال (کلسیم- فسفاتی) با ترکیبات مختلف، 5 نمونه شیشه های اوپال (کلسیم- روی- فسفاتی)، 12 نمونه شیشه های خود اوپال (کلسیم- منیزیمی) و 14 نمونه شیشه های خود اوپال کلسیمی در مرحله آزمایشگاهی تهیه گردید.
در تمامی آزمایش ها، بچ حاصل از اختلاط کامل مواد اولیه در درون بوته نسوز آلومین بالا به مدت دو ساعت در دمای C1450 حرارت داده شدند. مذاب های تولید شده به درون قالب فولادی پیش گرم شده در دمای C 400 به ابعاد 2 ×2 ×15 سانتیمتر تخلیه شد و سپس شیشه های حاصل در دمای C5 + Tg به مدت نیم ساعت آنیل شدند.
مسائل ذوب و تاثیر ترکیبات مختلف بویژه قلیایی ها و قلیایی های خاکی در میزان اوپاسیته شیشه ها مورد بررسی قرار گرفته است. خواص فیزیکی و شیمیایی نمونه های بدست آمده از جمله الگوی دیلاتومتری،اوپاسیته، استحکام خمشی، مقاومت در برابر قلیایی ها و مقاومت در برابر اسیدها با روش های استاندارد اندازه گیری شده و بر اساس نتایج حاصل از آزمایشها ترکیب مناسب برای تولید هر یک از انواع شیشه های اوپال غیر فلوئوریدی توصیه شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1312879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!