استانداردهای پیشنهادی جهت ارزیابی تولیت در نظام ملی سلامت دهان و دندان: بخش اول- ارزیابی وضع مقررات

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه دو مرحله ای، طراحی مجموعه استانداردهایی برای ارزیابی تولیت نظام سلامت دهان و دندان؛ و ارزیابی وضعیت کنونی کشور ایران بر اساس آن ها می باشد.
روش کار
بر اساس روش تغییر یافته رند (modified RAND-UCLA) با مرور جامع پایگاه های داده ای الکترونیک و سایت رسمی تعدادی از سازمان های بین المللی، راهکارهای کارای سیاست گذاری در حیطه تولیت، استخراج شدند و بر اساس شش زیرحیطه تولید و انتشار خردورزی، تعیین جهت گیری راهبردی، فراهم سازی زیرساخت های سازمانی متناسب با اهداف راهبردی، وضع مقررات، تاثیرگذاری بر سایر حوزه ها از طریق رهبری بین بخشی و اطمینان از پاسخگویی طبقه بندی شدند. میزان اهمیت و ارتباط استانداردهای تدوین شده با استفاده از آرای صاحب نظران سنجیده شد. در مرحله دوم، با استفاده از لیست نهایی استانداردها و با مصاحبه با صاحب نظران حوزه سلامت دهان و مرور اسناد، تولیت نظام سلامت دهان (دراین مقاله وضع مقررات) مورد ارزیابی نقادانه قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 38 استاندارد نهایی، 18 استاندارد مربوط به وضع مقررات بود. اکثر استانداردهای نامناسب مربوط به وضع مقررات برای بیمه های دندان پزشکی بودند. مقررات مربوط به اطمینان از هزینه اثربخش وایمن بودن مواد و تکنیک های به کار رفته در دندان پزشکی و کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران، قوانین مربوط به مبادلات پایه بازار سلامت در دندان پزشکی، حق مالکیت معنوی و فلوریداسیون آب ناقص بودند و یا به طورمطلوب پیاده نمی شدند. نحوه فعلی اجرایی شدن جریمه ها و تنبی هات در برخورد با مصادیق کارکرد نامناسب ارایه دهندگان و قوانین مربوط به تربیت و توزیع مناسب ارایه دهندگان خدمات دندان پزشکی ناکامل بود. قوانین مربوط به برچسب گذاری بر کالاها و پوشش نیازهای مناطق محروم به صورت کامل یا نسبتا کامل موجود بود.
نتیجه گیری
اگرچه در حال حاضر وزارت بهداشت برای بیشتر حیطه های تنظیمی، که معمولا ناشی از مصادیق شکست بازار سلامت هستند، دارای مجموعه ای از قوانین و مقررات می باشد، مشکل اصلی از دید صاحب نظران و بر اساس شواهد، ضعف در تقویت، اجرایی شدن و پایش آن ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!