مقایسه وی~~ژگی های گسیل های صوتی برانگیخته گذرا در نوزادان تازه متولد شده در بازه های زمانی مختلف

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برنامه های جامع غربالگری شنوایی نوزادان با استفاده از گسیل های صوتی برانگیخته گذرا کاربرد گسترده ای دارند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه وی‍‍ژگی های این آزمون در نوزادان تازه متولد در بازه های زمانی مختلف بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی که در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان انجام شد، 54 نوزاد به هنگام سالم در 12، 24، 36، 48 ساعتی و یک هفتگی با گسیل های صوتی گذرا غربالگری شدند. سطح ارجاع و گذر، مدت زمان آزمایش، تعداد دفعات تکرار برای رسیدن به جواب قطعی و سطح همکاری والدین مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
سطح ارجاع با افزایش سن روندی رو به کاهش داشت. بیشترین کاهش مربوط به فاصله سنی 12 تا 24 ساعتی بود (گوش چپ(p=0/012) گوش راست(p=0/057). تکرار آزمایش فقط در ساعت 12 عمر نوزادان توانست سطح ارجاع را به میزان قابل توجهی کاهش دهد (گوش راست p<0/001 و گوش چپ p=0/001). مدت زمان آزمایش با افزایش سن نوزادان با کاهشی قابل توجه از 75 ثانیه در 12 ساعت اول تولد به 21 ثانیه در 24 ساعت رسید. میانه مدت زمان انجام آزمایش در 36، 48 ساعتی و یک هفتگی تولد به ترتیب 13، 4/8 و 3/14 ثانیه بود. از والدین 54 نوزادی که قرار بود یک هفته بعد مراجعه کنند، 5 نفر مراجعه کردند.
نتیجه گیری
در این مطالعه تاثیر افزایش سن و تکرار آزمایش بر کاهش سطح ارجاع تایید شد، اما در مجموع سطح ارجاع بالا در ساعات اولیه پس از تولد و همکاری ضعیف والدین، از مهم ترین موانع انجام طرح جامع غربالگری شنوایی نوزادان در زاهدان بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!