تسلیحات میکروبی و سمی در نظام حقوقی بین المللی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقررات بین المللی ناظر به منع گسترش و خلع تسلیحات کشتارجمعی که از سوی سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد وضع و تدوین می شوند، حاکی از نگرانی دولت ها از تولید تسلیحات مزبور و تلاش در راستای منع گسترش و کاربرد این نوع تسلیحات به خصوص در طول مخاصمات مسلحانه است. هدف اصلی مقاله حاضر شناخت نظم حقوقی بین المللی در حوزه تسلیحات کشتارجمعی میکروبی و واکاوی نقاط قوت و کاستی های احتمالی در مرحله وضع، اجرا و نظارت بر اجرای مقررات حقوقی بین المللی است.
روش
روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی است و هدف از چنین پژوهشی کاربردی می باشد. اطلاعات مقاله به صورت اسنادی کتابخانه ای از طریق فیش برداری گردآوری شده است.
یافته ها
پروتکل 1925 ژنو (پروتکل گاز) و کنوانسیون 1972 در خصوص تسلیحات میکروبی و سمی از مهم ترین اسناد بین المللی در این زمینه به شمار می روند. علیرغم آنکه انعقاد اسناد فوق گامی تاثیرگذار در راستای محدودیت دولت ها در خصوص تولید و استفاده از تسلیحات میکروبی و سمی است، اما نمی توان از نقص قواعد و سازوکارهای بین المللی ناظر به تسلیحات یادشده چشم پوشید.
نتیجه گیری
ابهام برخی مقررات بین المللی و مشکل راستی آزمایی در خصوص عملکرد دولت ها، ازجمله نقاط ضعف نظام حقوقی بین المللی در حوزه تسلیحات میکروبی و سمی است؛ اما با عنایت به موارد پیش بینی شده در اسناد بین المللی ازجمله کنوانسیون 1972، رفع ابهام و جرح وتعدیل مقررات یادشده و اصلاح سازوکارهای نظارتی (همچون نظام راستی آزمایی) امکان پذیر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1317634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!