اثرات عصاره هیدروالکلی گیاه تیمبرا بر باکتری های گرم مثبت و منفی بیماری زا

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان بیماری های باکتریایی توسط آنتی بیوتیک های سنتتیک با بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد عوارض جانبی در انسان ها و ایجاد مقاومت در میکروارگانیسم ها همراه است. اخیرا به استعمال گیاهان در درمان بیماری های باکتریایی توجه زیادی شده است. از آنجایی که استفاد از گیاه تیمبرا اسپیکاتا در طب سنتی ایران مرسوم است، در این تحقیق اثر ضد باکتریایی عصاره این گیاه بر روی تعدادی از باکتری های بیماری زا بررسی شد.
مواد و روش ها
گیاه مذکور از کوه های زاگرس شهر ایلام جمع آوری و پس از شناسایی و نامگذاری، عصاره به روش ماسراسیون تهیه شد. غلظت های مختلف عصاره با استفاده از روش دیسک دیفیوژن بر روی باکتری ها تاثیر داده شد. از آنتی بیوتیک های تشخیصی به عنوان کنترل مثبت و از DMSO به عنوان کنترل منفی استفاده گردید. میزانMIC و MBC نیز مشخص شد.
یافته ها
بیشترین تاثیر عصاره در باکتری های گرم مثبت دیده شد. بیشترین قطر هاله در غلظت mg/ml 76 مشاهده، و در این میان S. aureus و S. epidermidis بیش از سایر میکروارگانیسم ها حساس بودند (P˂0.05). کمترین میزان MIC مربوط بهS. aureus 1885 با میزان mg/ml 2/5 و S. epidermidis 2405 با mg/ml5 بوده و E. coliو K. pneumonia با 15 میلی متر قطر هاله عدم رشد، حساس-ترین باکتری های گرم منفی به عصاره بودند (05/0P<).
بحث و نتیجه گیری
عصاره هیدروالکلی تیمبرا تاثیر ضد باکتریایی قابل ملاحظه ای داشت. بررسی قطر هاله های عدم رشد نشان داد که عصاره در غلظت های مورد استفاده بر باکتری های گرم مثبت موثرتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1317758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!