نتایج درمان شکستگی های بی ثبات توراکولومبار با روش جراحی تثبیت سگمان کوتاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ناحیه اتصالی توراکو لومبار(T11 تا L1) شایع ترین محل شکستگی در ستون فقرات است. روش جراحی این شکستگی ها به دو روش سگمان طویل و سگمان کوتاه انجام می شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. علاوه بر این دو روش، روش تغییر یافته سگمان کوتاه که شامل قرار دادن پیچ پدیکولار در مهره شکسته علاوه بر دو مهره مجاور سالم می باشد هم معرفی گردیده است ولی میزان موفقیت این روش هنوز به وضوح اثبات نشده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان کارایی روش جراحی سگمان کوتاه تغییر یافته، در درمان شکستگی های بی ثبات محل اتصال توراکولومبار است.
مواد وروش ها
در این مطالعه مقطعی 50 بیمار با شکستگی بی ثبات توراکولومبار که در طی 3 سال در بخش جراحی اعصاب بیمارستان امام خمینی ارومیه تحت عمل جراحی با روش سگمان کوتاه تغییریافته (قراردادن پیچ پدیکل دریک مهره بالا و یک مهره پایین شکستگی و در خود مهره شکسته) قرار گرفتند، بررسی شد. کارایی روش جراحی در بیماران با استفاده از مقایسه دفورمیتی کیفوتیک (با روش Cobb) و مقایسه شدت درد (مقیاس آنالوگ دیداری) قبل و بعد از جراحی و 12 ماه بعد از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
از50 بیمار مورد بررسی 28 نفر (56%) مرد و 22 نفر (44%) زن بودند. میانگین سنی بیماران 17/3±46 سال (محدوده19 تا72 سال) بود. میانگین کیفوز قبل از عمل جراحی 6/4±28/3 درجه بود که بلافاصله بعد از عمل جراحی 3/6±5/4 درجه (p<0.001) و در پیگیری نهایی 5/8±7/4 درجه شد (p<0.01). شدت درد قبل ازعمل به طورمیانگین 1/4±8 بود که بعد ازعمل جراحی به 7/2±4 رسید و در دوره پیگیری نهایی 0/7±2 شد (p<0.05).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که عمل جراحی با روش تثبیت سگمان کوتاه تغییر یافته با قرار دادن پیچ پدیکل در مهره شکسته یک روش موثر برای درمان شکستگی های بی ثبات توراکولومبار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 83
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1325230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!