طراحی و ارزشیابی «فرم ثبت آموزش بیمار» برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش بیمار

پیام:
چکیده:
مقدمه
ثبت آموزش بیمار، ابزاری مهم جهت تعیین صحت مداخلات آموزشی، حمایت و حفظ حقوق قانونی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات است. هدف این پژوهش طراحی و ارزشیابی «فرم ثبت آموزش بیمار» برای ثبت ساختارمند فرآیند آموزش بیمار بود.
مواد و روش ها
مطالعه ی روش شناسی حاضر در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان طی سال های 1390 تا 1392 انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل 256 کارشناس و متخصص بالینی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند در سه گروه مرکزی، راهبردی و فرآیندی/بازخوردی همکاری نمودند. دو مرحله طراحی و ارزشیابی فرم ثبت آموزش بیمار با 24 دوره نظرخواهی اولیه قبل از اجرا و جمع-آوری 49 یادداشت در عرصه، 11مصاحبه و 52 گزارش و 6 دوره نظرخواهی مجدد طی 9 ماه اجرای آزمایشی فرم اولیه انجام شد. ارزشیابی با تحلیل محتوای کیفی قراردادی بازدارنده ها و مزایای ثبت و اجرای آموزش بیمار تا اشباع داده ها و تصویب فرم بازنگری شده ادامه یافت.
یافته ها
فرم اولیه ی ثبت آموزش بیمار به صورت ساختارمند با یک سربرگ مشخصات بیمار به همراه 4 جدول ثبت آموزش های بدو ورود تا موقع ترخیص در 9 ستون با زیرنویس ثبت اختصارات کامل فرآیند آموزش بیمار طراحی شد. فرم بازنگری شده پس از اجرای آزمایشی شامل اختصارات کم تر به همراه چهارجدول ارزیابی اولیه، آموزش موقع پذیرش و آموزش های حین بستری و مراقبت در منزل توسط دو گروه کارشناسان بالینی و پزشکان بود. طراحی و توصیه های دارو، به کارت ترخیص منتقل شد. بازدارنده های ثبت و آموزش بیمار شامل پیچیدگی و عدم آشنایی کارشناسان با فرم اولیه و همچنین کمبود وقت، کمبود نیرو، کمبود مهارت و محتوای کمک آموزشی و مزایای مربوطه برای سازمان، بیماران و کارشناسان بالینی در دو طبقه با 6 کد اصلی و 43 کد فرعی تبیین گردید.
نتیجه گیری
طراحی «فرم ثبت آموزش بیمار»، منجر به تسهیل ثبت و اجرای کامل فرآیند آموزش بیمار شد. فرم طراحی شده می تواند برای ثبت آموزش بیمار در دیگر مراکز درمانی مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!