بررسی اثرات عصاره آبی زعفران (Crocus sativus L.) بر درصد تبدیل لارو به شفیره و شفیره به بالغ در مگس سرکه (Drosophila melanogaster M.)

پیام:
چکیده:
زعفران (Crocus sativus L.)، گیاه بومی کشور ایران و خصوصا منطقه خراسان هست و دارای جایگاه خاصی در الگوی تغذیه مردم می باشد. با توجه به مطالعات متعدد اثرات زعفران و ازآنجاکه در زمینه ی اثرات آن بر روند تکوین مگس سرکه به عنوان یک مدل جانوری مطالعات خاصی صورت نگرفته، در این مطالعه اثرات عصاره آبی زعفران بر درصد تبدیل لارو به شفیره و شفیره به بالغ در مگس سرکه در حین تکوین، مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 5 جفت مگس سرکه وحشی بالغ سه روزه جهت جفت گیری و تخم گذاری به هر یک از ظروف کشت حاوی غلظت های متفاوت عصاره آبی زعفران منتقل و پس از هشت ساعت خارج گردیدند. درصد تبدیل لارو به شفیره و شفیره به بالغ در کلیه غلظت ها موردبررسی قرار گرفت. تجزیه وتحلیل های آماری با نرم افزار SAS و میانگین داده ها با آزمون Tukeyبا حداقل سطح معنی داری (p<0.05) مقایسه شدند. در غلظت های پایین تر زعفران، افزایش معنی دار میزان تبدیل لارو به شفیره در مقایسه با گروه کنترل، مشاهده شد. اما حضور غلظت های بالای زعفران در محیط کشت، منجر به کاهش معنی دار درصد تبدیل لارو به شفیره و شفیره به بالغ گردید. با توجه به نتایج به دست آمده اثرات زعفران بر روند تکوین مگس سرکه تا حدی وابسته به دوز عمل می کند. به این معنا که زعفران در غلظت های پایین اثرات مثبتی بر درصد تبدیل لارو به شفیره و شفیره به بالغ داشته ولی افزایش غلظت های مصرفی می تواند منجر به بروز تاثیر منفی بر این روند گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1328821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!