بررسی خصوصیات و میزان رشد سلول هایاسترومایی مغز استخوان رتروی بستر نانو الیاف پلیمر پلی لاکتید کو پلی گلیکولید

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مهم ترین فاکتور در انتخاب پلیمر جهت تهیه نانو فیبر برای استفاده در مقاصد پزشکی و بیولوژی ویژگی های زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری است. پلیمر پلی لاکتیدکوپلی گلیکولید (poly (lactic-co-glycolic acidPLGA)) بخاطر مزایای فوق و نیز توجه بسیار در امر مهندسی بافت، در تحقیق حاضر که هدف BMSCs موش صحرایی رت آن بررسی کشت سلول های استرومایی مغز استخوان بر روی نانو الیاف PLGA است.
مواد و روش ها
در این مطالعه ابتدا به روش الکتروریسی نانو الیاف PLGA در حلال هگزا فلورو بیس پروپانول تهیه شد. ویژگی های این پلیمر با روش میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ اینورت مورد بررسی قرار گرفت. پس از استحصال سلول ها و رسیدن به پاساژ دو، سلول ها دردو گروه روی بستر بدون نانو الیاف و بستر حاوی نانو الیاف PLGA کشت داده شدند. حیات و مرگ سلول ها در روزهای دوم، چهارم و ششم توسط رنگ آمیزی اکریدین اورنج و مورفولوژی سلول ها روی بستر نانو الیاف به وسیله میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج رشد سلول ها روی بستر نانو الیاف PLGA در مقایسه با رشد سلول در محیط کشت از لحاظ میزان رشد و مورفولوژی اختلافی نداشتند.
استنتاج
با توجه به بررسی نتایج حاصل ازکشت سلول های مغز استخوان می توان نتیجه گیری کرد که از نانو الیاف PLGA می توان به عنوان داربستی زیست تخریب پذیر و زیست سازگار به همراه سلول های مغز استخوان در امر مهندسی بافت بهره گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 73
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1329644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!