بررسی تغییرات درصد اسانس، عملکرد اسانس و درصد عصاره در گیاه دارویی Calendula officinalis L تحت تاثیر کودهای شیمیایی و بیولوژیک

پیام:
چکیده:
با توجه به اهمیت گیاهان دارویی و عدم وجود مطالعات کافی در رابطه با ارزیابی منابع مختلف کودی بر روی گیاه دارویی همیشه بهار، آزمایشی در سال زراعی 92-1391 در اراضی شهرستان مشگین شهر، از توابع استان اردبیل، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار و 6 تیمار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل: ورمی کمپوست 3 تن در هکتار، نیتروکسین 3 لیتر در هکتار، کود فسفات 10 لیتر در هکتار، ترکیب کود ورمی کمپوست 1/5 تن در هکتار به همراه فسفات 5 لیتر در هکتار، ترکیب نیتروکسین 2 لیتر در هکتار، تیمار فسفات 3 لیتر در هکتار و شاهد (عدم مصرف کود). صفات اندازه گیری شده شامل درصد اسانس، عملکرد اسانس و درصد عصاره بود. گیاهان تحت تیمار کود ورمی کمپوست بیشترین عملکرد کل (6033 کیلوگرم در هکتار) را داشتند. بیشترین درصد اسانس در تیمار با ترکیب نیتروکسین – فسفات بدست آمد، بیشترین عملکرد اسانس نیز در ترکیب تیماری نیتروکسین - فسفات و تیمار ورمی کمپوست مشاهده گردید. شاخص برداشت و درصد عصاره تحت تاثیر تیمارهای مورد استفاده قرار نگرفتند. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نیز نشان داد که درصد اسانس با درصد عصاره در سطح احتمال 1درصد همبستگی مثبت معنی داری داشتند. در نهایت نتایج حاکی از اثر مثبت کودهای آلی و بیولوژیک بر اکثر صفات مورد مطالعه نسبت به شاهد بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1331397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!