تاثیر سطح تحصیلات و میزان درآمد بر سرمایه اجتماعی جانبازان شهرستان آمل؛ تحلیلی جامعه شناختی

پیام:
چکیده:
اهداف
جنگ ایران و عراق حادثه مهمی در تاریخ زندگی مردم ایران است. اقشار مختلف اجتماعی از جمله جانبازان نقش راهبردی در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور ایفا کرده اند. این مطالعه با هدف بررسی نقش سطح تحصیلات و میزان درآمد بر سرمایه اجتماعی جانبازان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی توصیفی روی 552 جانباز دارای پرونده و درصد جانبازی مشخص در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان آمل در سال 1390 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسش نامه محقق ساخته دارای 24 سئوال برای گردآوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در قالب نرم افزار SPSS 16 از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافته ها
میانگین تعداد همسایگان قابل اتکای جانبازان 4.62±9.17 نفر، میانگین تعداد دوستان قابل اتکا 6.43±1.29 نفر و میانگین تعداد خویشاوندان قابل اتکا 16.35±3.16 نفر بود. نمونه ها در مجموع به جامعه اعتماد کمی داشتند و میزان احترام جامعه به خود را کمتر از خانواده و بنیاد شهید ارزیابی کردند. متغیر سطح تحصیلات صرفا بر میزان بهره مندی جانبازان از تعداد دوستان و متغیر میزان درآمد نیز تنها بر داشتن تعداد همسایگان قابل اتکا اثر معنی دار داشت. تاثیر سطح تحصیلات تنها بر سرمایه اجتماعی احترام و اعتماد به جامعه معنی دار بود و میزان درآمد بر بهره مندی جانبازان از سرمایه اجتماعی ذهنی در هر 3 عرصه معنی دار بود.
نتیجه گیری
هر چه از سطح درون گروهی (خانواده و خویشاوندان) به سمت سطح برون گروهی (بنیاد شهید و امور ایثارگران و جامعه) حرکت می کنیم، میزان برخوداری جانبازان از هر دو نوع سرمایه اجتماعی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!