بررسی ارتباط استفاده از مکمل های کلسیم، آهن و مولتی ویتامین در دوران بارداری با وضعیت دندان ها در زنان زایمان کرده شهر تهران سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری از بروز پاره ای از مشکلات مادر و جنین جلوگیری می کنند. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین ارتباط استفاده از مکمل های کلسیم، آهن و مولتی ویتامین در دوران بارداری با وضعیت دندانی مادر پس از زایمان بود.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی مقطعی با روش نمونه گیری خوشه ایبود. جامعه پژوهش 150 خانم باردار مراجعه کننده جهت زایمان(طبیعی یا سزارین) به بیمارستان های شهید مصطفی خمینی و حضرت زینب(س) در تهران بودند. تحقیق به مدت 6 ماه از مهر الی اسفند 1389 به طول انجامید. مطالعه 24 الی 72 ساعت بعد از زایمان انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و نحوه مصرف مکمل ها در چک لیست واژه ای ثبت شدند. تعداد دندان های پوسیده، پرشده و از دست رفته تعیین و شاخص(DMFT Decayed، Missed، Filled teeth) مادران پس از زایمان مشخص گردید. آزمون های آنالیز واریانس خطی و همبستگی اسپیرمن در بررسی آماری یافته ها استفاده شدند.
یافته های پژوهش: ارتباط مصرف مکمل آهن و شاخص DMFT از نظر آماری معنی دار بود.(P<0.001) بین مصرف مکمل آهن و DMFT همبستگی مستقیم به میزان 33 درصد مشاهده شد. ارتباط مصرف کلسیم و وضعیت DMFT معنی دار بود.(P<0.001) بین DMFT و میزان مصرف کلسیم همبستگی معکوس به میزان 42 درصد وجود داشت. بین شاخص DMFT و مصرف مولتی ویتامین در طی بارداری همبستگی معکوس به میزان 18 درصد وجود داشت اما این ارتباط معنی دار نبود.(P=0.09).
بحث و نتیجه گیری
استفاده از مکمل کلسیم در دوران بارداری سبب حفظ سلامتی دندان ها در زنان زایمان کرده می شود. برای حفظ سلامت دندان های مادر، مصرف مکمل کلسیم در طول بارداری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1333657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!