مقایسه ی سیستم مدیریت اطلاعات بهداشتی کلینیک طب فیزیکی در یک بیمارستان نظامی با بیمارستان های غیرنظامی دانشگاهی در شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهره مندی کلینیک طب فیزیکی بیمارستان از یک سیستم اطلاعاتی با کیفیت مطلوب در رسیدن به اهداف گوناگونی نظیر مراقبت و درمان بیماران، آموزش و پژوهش موثر است. هدف این مطالعه مقایسه ی سیستم مدیریت اطلاعات کلینیک طب فیزیکی در یک بیمارستان نظامی و مقایسه آن با سه بیمارستان وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی در شهر تهران بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی می باشد. در این پژوهش از طریق بررسی کتابخانه ای، چک لیست هایی تدوین گردید و در ابتدا برای تعیین اشکالات به صورت مطالعه اولیه دریکی از بیمارستان های مورد بررسی، اجر ا شد و پس از اعمال تغییرات لازم در بین اعضای جامعه پژوهش توزیع گردید. انتخاب پرونده های کلینیک طب فیزیکی به روش تصادفی ساده انجام شد.
یافته ها
یافته ها در این پژوهش نشان داد که فراوانی «ثبت عناصر اطلاعاتی» در پرونده سرپایی کلینیک طب فیزیکی در بیمارستان نظامی، 71% و در سایر بیمارستان ها به ترتیب 69%، 65% و 50% بود. همچنین در بررسی امکانات سیستم اطلاعاتی کلینیک طب فیزیکی مشخص گردید که از لحاظ برخورداری «امکانات» (نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و فرایند) بیمارستان نظامی47 % و سایر بیمارستان ها به ترتیب 79%، 58 % و 21% بود.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، در بررسی سیستم مدیریت اطلاعات بهداشتی کلینیک های طب فیزیکی از دیدگاه نیروی انسانی، وجود کاردان یا کارشناس مدارک پزشکی به عنوان متصدی پذیرش و بایگانی و کدگذاری بیماری ها و حضور تمام وقت مدیر در مرکز طب فیزیکی ضروری است. از نظر فضا، برای واحد پذیرش و بایگانی باید فضایی مستقل در نظر گرفت. برای ورود، پردازش، تحلیل و ذخیره سازی اطلاعات مراکز طب فیزیکی باید از تجهیزات (نرم افزاری–سخت افزاری) و کارت درمان سرپایی استفاده شود. وجود دستورالعمل لازم برای مستندسازی و شرح وظایف کارکنان واحد پذیرش، بایگانی و مدیر طب فیزیکی در فرایندهای مورد نیاز باید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1335348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!