بررسی اثرات قره قاط بر سطح لیپید پروفایل در بیماران مبتلا به هایپر لیپیدمی خفیف: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هایپر لیپیدمی یا افزایش چربی خون، به عنوان یک ریسک فاکتور مستقل و قابل اصلاح در بیماری های قلبی- عروقی (CVD) شناخته شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات قره قاط (Vaccinium arctostaphylos) بر سطح لیپید پروفایل بیماران مبتلا به هایپر لیپیدمی بود.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو کور، 50 بیمار هایپر لیپیدمی خفیف با محدوده سنی 76-14 سال انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مورد (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. بیماران گروه مورد روزانه 2 عدد کپسول قره قاط (معادل با 2±45 میلی گرم آنتوسیانین) و گروه کنترل کپسول پلاسبو به مدت یک ماه مصرف کردند. میزان سرمی سطح تری گلیسرید (TG)، کلسترول تام (TC) و لیپوپروتئین با چگال کم (LDL) و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگال بالا (HDL) قبل و بعد از مطالعه برای دو گروه بررسی و مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین سن، نمایه توده بدنی (BMI، TG،HDL، LDL وTC) بین بیماران دو گروه در ابتدای مطالعه تفاوت معنی داری نداشت. میانگین تغییرات در گروه دریافت کننده قره قاط در مقایسه با گروه کنترل در پایان یک ماه، برای فاکتورهای (TC: 32/09±226/48 در مقابل 28/81±192/04)، (LDL-C: 23/76±132/80 در مقابل 27/46±121/36) و تری گلیسرید (96/99±226/20 در مقابل 46/76±156/56) کاهش معنی داری نشان داد. ولی برای فاکتورهای HDL-C و BMI تغییرات معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
در این مطالعه مصرف گیاه قره قاط به مدت یک ماه موجب کاهش لیپید پروفایل در افراد مبتلا به هایپر لیپیدمی خفیف شد؛ لذا این گیاه می تواند در پیشگیری از شیوع بیماری های قلبی- عروقی ارزشمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!