تشخیص تعدادی از عوامل باکتریایی سقط جنین در گوسفند افشاری با استفاده از Real Time PCR و تعیین حساسیت آغازگر مربوط به کمپیلوباکتر

پیام:
چکیده:
ارایه روشی مناسب برای تشخیص سریع و دقیق باکتری های مولد بیماری سقط جنین از اولویت های کنترل و درمان به موقع این بیماری است. هدف از این تحقیق بهینه کردن یک روش مبتنی بر Real Time PCR به صورت همزمان برای چهار باکتری مهم مولد سقط جنین (کمپیلوباکتر، بروسلا، یرسینیا و سالمونلا) بود. تعداد 217 نمونه سواب واژینال (132 نمونه از دام های سقط کرده و 85 نمونه از دام هایی که بره های سالم به دنیا آوردند) از گوسفند های استان زنجان گرفته شده و برای سه باکتری سالمونلا، یرسینیا و بروسلا نیز نمونه های خالص آن ها از مرکز جمع آوری قارچ ها و باکتری های صنعتی ایران PTCC خریداری شد. پس از استخراج DNA، آغازگر های اختصاصی بروسلا، سالمونلا و یرسینیا بر روی نمونه DNA باکتری های خریداری شده مورد بررسی قرار گرفتند و پس از مشخص شدن کمپیلوباکتر به عنوان عامل سقط جنین در تعدادی از نمونه های استان زنجان (68 نمونه مثبت از 132 دام سقط کرده و 29 نمونه از 85 دام سالم)، دقت آغازگر کمپیلوباکتر در رقت های مختلف با استفاده از Real Time PCR نیز سنجیده شد. نتایج این بررسی نشان داد که همه باکتری ها در شرایط یکسان با آغازگرهای اختصاصی خود به صورت همزمان با Real Time PCR قابل تکثیر بوده و آغازگر کمپیلوباکتر نیز در تمام رقت های ایجاد شده حتی تا یک کپی از ژنوم هم قادر به تشخیص و تکثیر باکتری بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
https://magiran.com/p1341390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!