اثر نگهداری بیهوشی با پروپوفول و ایزوفلوران بر میزان خونریزی درجراحی ستون فقرات

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
جلوگیری از خونریزی درحین عمل جراحی ستون فقرات ضمن فراهم سازی محیط مناسب عمل برای جراح، سبب کاهش خونریزی و نیاز به ترانسفیوژن می گردد. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات پروپوفول وریدی با داروی استنشاقی ایزوفلوران بر میزان خونریزی حین جراحی و وضعیت همودینامیک بیمار می باشد.
روش کار
در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور100 بیمار کاندید جراحی ستون فقرات با کلاس ASA I بطور تصادفی در دو گروه مساوی قرارگرفته و آنگاه نگهداری بیهوشی در یک گروه با پروپوفول وریدی با دوز μ/kg/min 200-100 به همراه نیتروس اکساید و در گروه دیگر با ایزوفلوران با دوز MAC 2-5/1 و نیتروس اکساید انجام شد. مقدار کل خونریزی حین عمل با محاسبه وزن گازها و حجم خون داخل ساکشن و درن تعیین و مقایسه گردید. همچنین میزان افت هموگلوبین و هماتوکریت پس از عمل، نیاز به ترانسفوزیون خون، رضایت جراح از فیلد عمل، متوسط فشار شریانی و تعداد ضربان قلب با فواصل هر 5 دقیقه ارزیابی و مقایسه شد. در نهایت اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری t-test تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
متوسط حجم کل خونریزی در گروه پروپوفول و ایزوفلوران به ترتیب برابر با 303/5±352/71 و 321/8±450/48 میلی لیتر بدست آمد. متوسط حجم کل خونریزی و میزان خونریزی در واحد زمان در گروه پروپوفول نسبت به ایزوفلوران بطور معنی داری کمتر بود (P=0.049، P=0.015). رضایت جراح از خونریزی فیلد عمل بر اساس معیار Boezzart، در گروه پروپوفول بیشتر بود. میزان افت هموگلوبین و هماتوکریت نیز در گروه پروپوفول کمتر از ایزوفلوران بدست آمد. میانگین فشار متوسط شریانی در حین عمل در گروه پروپوفول برابر با 9/73±85/71 و در گروه ایزوفلوران 8/04±80/25 میلیمتر جیوه بود که در گروه ایزوفلوران بطور معنی داری کمتر بود (0/003=P). از نظر ضربان قلب حین جراحی و یا نیاز به ترانسفوزیون خون میان دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه نهایی: با در نظر گرفتن نتایج این مطالعه مبنی بر کاهش میزان خونریزی و افت هموگلوبین، همچنین بهبود وضعیت فیلد جراحی، پروپوفول وریدی به ایزوفلوران استنشاقی جهت نگهداری بیهوشی ارجحیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1343742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!