مقایسه تاثیر سه تکنیک ترمیم کامپوزیت مستقیم، بر میزان مقاومت به شکست دندان های پره مولر درمان ریشه شده مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شکست دندان های اندو شده یکی از چالش های دندانپزشکی ترمیمی می باشد. دندان پره مولار به دلیل قرار گیری در معرض تنشهای استرسی کششی و شکل آناتومیکی نامناسب در معرض شکست بیشتری است. لذا هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر مقاومت به شکست دندان های پره مولر فک بالا که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت تجربی و آزمایشگاهی بر روی60 دندان پره مولار فک بالا انجام شد که به طور تصادفی به 4 گروه 15 تایی تقسیم شدند و در 4 گروه کامپوزیت بدون باند، کامپوزیت + گلاس آینومر، کامپوزیت+باندو کامپوزیت + پست فایبر ترمیم شدند. دندان ها به روش MOD آماده سازی شدند و کاسپ پالاتال آنها کوتاه شد. دندان های هر چهار گروه در دستگاه شبیه ساز جویدن قرار گرفتند تا تحت نیروی 30 مگا پاسکال و 1200000 دور قرار گیرند. با وارد کردن نیرو، آستانه تحمل فشار به دندان سنجیده شد. همچنین الگوی شکست به تفکیک قابل ترمیم و بدون قابلیت ترمیم ارزیابی گردید.ازآزمون ANOVA برای آنالیز
یافته ها
درکل گروه ها و آزمون TUKEY Post-hoc برای مقایسه دو به دو گروه ها استفاده شد. آستانه تحمل نیرو به طور معنی داری از گروه 1 تا 4 افزایش یافت و تفاوت در میان تمامی گروه ها معنی دار بود (p=0.000).همچنین الگوی شکست قابل ترمیم از گروه1 تا 4 روند افزایشی و برای الگوی غیر قابل ترمیم برعکس بود اما معنی دارنبود(p>0.05).
نتیجه گیری
استفاده از فایبر پست به همراه کامپوزیت می تواند مقاومت به شکست دندان پره مولر اندو شده را فزونی بخشد اما الگوی شکست در این ترمیم، بیشتر به صورت غیر قابل ترمیم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 214
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1348346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!