ارزیابی اثرات کمی و کیفی فاضلاب های بیمارستانی شهر اراک بر روی شبکه انتقال فاضلاب و تصفیه خانه شهر اراک (از نقطه نظر آلاینده های آلی و فلزات سنگین)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در این تحقیق، ویژگی های کمی و کیفی فاضلاب بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز بهداشتی شهر اراک و پتانسیل اثر آنها بر تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی که در سال91-1390 انجام گرفت کیفیت فاضلاب بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک از نقطه نظر پارامترهای pH، BOD5، COD، TKN، PO4 و همچنین فلزات سنگین مورد آنالیز قرار گرفت در ادامه تاثیر آلاینده ها بر حسب معادل نفر بر شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه شهر اراک مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
پایش مقادیر BOD5، TKN، PO4 نشان می دهد که میزان روزانه دفع این آلاینده ها به ترتیب برابر با 14/788، 7/102 و kg/d 6/53 می باشد که به ترتیب برابر با 15763، 51351 و 6700 نفر می باشد. متوسط مصرف سرانه آب برابرl/s2/8و مقدار فاضلاب تولیدی برابر باl/s14/6 برآورد گردید. همچنین در آنالیز مقدار فلزات سنگین، بیشترین مقدار تولیدی مربوط به Hg برابر باg/d 331/99 و بعد از آن Zn و Ag به ترتیب برابر با 96/41 و g/d 164/32 می باشد.
نتیجه گیری
هر چند که وجود واحد فرآیند پیش تصفیه به کم کردن اثرات جانبی فاضلاب تولیدی کمک می کند اما چنین پساب هایی نیاز به فرآیند تصفیه کامل دارند. تخلیه مستقیم این فاضلاب ها به چاه های جذبی باعث بروز اثرات نامطلوب بهداشتی در آینده خواهد شد. بنابراین احداث تصفیه خانه های مجزا و بهره برداری مناسب از این سیستمها می تواند اثرات نامناسب تخلیه فاضلاب به اکوسیستم را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!