تدوین استانداردهای اعتباربخشی ملی برای واحد مدیریت و رهبری در بیمارستان های ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تامین مراقبت عالی از بیمار، مستلزم رهبری موثر می باشد. هدف از این پژوهش، تدوین استانداردهای اعتباربخشی مبتنی برشواهد علمی و متناسب با شرایط بومی برای واحد مدیریت و رهبری بیمارستان های ایران بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع کاربردی بود. فرآیند تدوین سه سال (1386-1389) به طول انجامید. فرایند شامل مروراستانداردهای اعتباربخشی کشورهای منتخب واستانداردهای ارزشیابی کشور ایران،تشکیل پانل خبرگان و تعیین نوع مدل اعتباربخشی، تهیه پیش نویس و فرم نظرسنجی، برگزاری سمپوزیوم ها و پانل خبرگان، مطالعه پایلوت، تشکیل کارگروه و اعمال اصلاحات، تدوین و ابلاغ استانداردها بود.
یافته ها
واحد مدیریت و رهبری در استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی ایران 151 استاندارد دارد که در9 محور کلی (65 بند و 86 زیربند) طبقه بندی شده است که عناوین محورهای کلی آن عبارتند از حاکمیتی، اجرایی، رئیس- مدیر عامل، مدیر بیمارستان، مدیریت فعالیت های آموزشی و پژ‍وهشی، مدیریت خطر، مدیریت بحران/ بلایا، مدیریت خطاها و حوادث ناخواسته، مدیریت مالی. محور کلی مدیریت مالی بیش ترین تعداد بند و زیربند استاندارد (24بند و 23 زیربند) را به خود اختصاص داده است.
استنتاج
مدیران بیمارستان ها از طریق اجرای استانداردهای اعتباربخشی واحد مدیریت و رهبری بیمارستان می توانند نقش مهمی در استقرار استانداردهای اعتباربخشی تمام واحدها/ بخش های بیمارستان اعم از بالینی و غیر بالینی، تامین ایمنی بیمار و بهبود کیفیت ایفا نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!