بررسی اپیدمیولوژیکی کم کاری مادرزادی تیروئید در استان 1390- قزوین در سال های 91

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایع ترین علل قابل پیش گیری عقب ماندگی ذهنی است. میزان 3000 تولد گزارش می شود. - بروز این بیماری در جوامع مختلف متفاوت است ولی به طور متوسط 1 مورد در هر 4000 هدف از انجام این مطالعه تعیین اپیدمیولوژیکی هیپوتیروئیدی مادرزادی در استان قزوین بود.
مواد و رو شها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 141 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید به طور سرشماری در 1390 انجام شد. داده های مربوط به آن از نظام موجود ثبت نرم افزاری در گروه مبارزه - استان قزوین طی سال های 1391 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. SPSS با بیماری های معاونت بهداشتی، توسط چک لیست جمع آوری و با نرم افزار اولیه با جنس، TSH
یافته ها
از 141 بیمار بررسی شده، 63 نوزاد دختر و 87 نوزاد پسر بودند. رابطه معنی داری بین وزن و نوع زایمان یافت نشد. بیش ترین مشاهده بیماری مربوط به فصل زمستان و کم ترین آن مربوط به فصل بهار بود. بین تعداد بیماری با جنس و فصول رابطه معنی داری مشاهده نشد. بیش تر بیماران در محدوده وزنی طبیعی بودند. والدین 45 69 درصد موارد در 3 تا 5 روزگی نمونه گیری / نوزاد نسبت فامیلی داشتند. 43 نوزاد روستایی و 98 نوزاد شهری بودند. 5 3 در هزار /49، 3 در هزار و در سال 1391 /24، 33 روزگی بود. میزان بروز در سال 1390 / شدند. میانگین شروع درمان 62 تولد زنده برآورد شد.
استنتاج
با توجه به بروز بالای هیپوتیروئیدی مادرزادی در استان قزوین علاوه بر ضرورت ادامه غربالگری، نیاز به مطالعات تکمیلی را برای شناخت عوامل خطر دو چندان می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1349602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!