بهینه سازی سیکل نیروگاه بخار بازتوانی شده با استفاده از تحلیل ترمواکونومیک

پیام:
چکیده:
استفاده از حرارت گازهای خروجی از توربین گاز جهت گرمایش آب تغذیه یک سیکل بخار، بازتوانی به روش گرمایش آب تغذیه نامیده می شود. ایجاد تغییرات لازم در ساختار یک سیستم حرارتی به منظور به حداقل رساندن هزینه آن، دربرگیرنده یافتن موازنه ای بهینه میان نرخ هزینه مربوط به سرمایه گذاری اولیه و اگزرژی ازدست رفته سیستم است. در پژوهش حاضر، ابتدا سیکل بازتوانی شده نیروگاه بخار شهید رجایی به روش گرمایش آب تغذیه، مدل سازی شده و در مرحله بعد، با درنظرگرفتن متغیرهای ترمواکونومیکی اجزای نیروگاه به عنوان توابع هدف، تغییرات بهینه شده است. سپس، حساسیت تابع هدف در اثر تغییرات دبی زیرکش توربین های بخار موجود، مورد بررسی قرار گرفته و بهینه ترین مقدار دبی با روش الگوریتم ژنتیک مشخص شده است. در نتیجه این بهینه سازی، بازده ترمودینامیکی و اگزرژی نیروگاه به ترتیب به مقادیر 2/42 و 17/40 درصد ارتقا یافته و بهره وری هزینه برای اجزای با هزینه اگزرژی ازدست رفته بالا، 1 تا 16 درصد افزایش می یابد. همچنین، زمان بازگشت سرمایه اولیه در این روش، مقدار مطلوب 25 ماه به دست آمده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 61
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1359730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!