بررسی اثر عصاره هیدرو الکلی قسمتهای هوایی گیاه اسکروفولاریا استریاتا بر بیان ژن آنزیم گلوکوکیناز در موشهای دیابتی نوع 1

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت شیرین یک بیماری شایع در دنیاست که با افزایش گلوگز خون و در نتیجه آسیب ارگانهای مختلف بدن همراه میباشد. اسکروفولاریا استریاتا (تشنهداری) یک گیاه داروئی است که در طب سنتی خواص زیادی برای آن ذکر شده است. با توجه به این که آنزیم گلوکوکیناز آنزیم کلیدی در متابولیسم قندهاست این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره قسمتهای هوایی گیاه اسکروفولاریا استریاتا بر بیان ژن آنزیم گلوکوکیناز در کبد موشهای دیابتی نوع 1 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی مداخلهای، از 32 سر موش نر نژاد ویستار در قالب 4 گروه استفاده شد. گروه اول موشهای کنترل سالم، گروه دوم موشهای کنترل دیابتی نوع 1، گروه های سوم و چهارم موشهای دیابتی که به ترتیب دوز 100 و 200 میلیگرم بر کیلوگرم از عصاره به مدت 5 هفته دریافت میکردند. بعد از پایان دوره، نمونه خون از قلب موشها جمعآوری گردید. سرم خون و بافت کبد جداسازی و در فریزر20- نگهداری شدند. بیان ژن آنزیم گلوکوکیناز در گروه های مورد نظر با استفاده از تکنیکReal Time-PCR مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
نتایج Real Time-PCR نشان داد که میزان بیان ژن آنزیم گلوکوکیناز در گروه دیابتی تیمار شده با عصاره اسکروفولاریا استریاتا با غلظت 200 میلیگرم در میلیلیتر در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به طور معنی داری افزایش داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که عصاره اسکروفولاریا استریاتا باعث افزایش بیان ژن گلوکوکیناز می شود و احتمالا اثرات شبه انسولینی دارد. شاید بتوان این گیاه را به عنوان یک داروی مکمل برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی مورد استفاده قرار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1362043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!