بررسی اثرات قره قاط و دارچین بر روی فاکتورهای بیوشیمیایی سرم خون کارگران مواجهه یافته با آلاینده های نیکل و کروم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نیکل و کروم فلزات سنگینی هستند که بعد از ورود به سیستم های بیولوژیکی می توانند رادیکال های آزاد بسیار واکنش پذیر تولید نموده و با ماکرومولکول های مختلف بدن بر همکنش نشان می دهند و موجب آسیب به آنها می شوند. هدف از این مطالعه تاثیر عصاره قره قاط و دارچین بر روی فاکتورهای بیوشیمیایی خون کارگران مواجهه یافته با نیکل و کروم است.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تعداد 99 نفر کارگر به 3 گروه مساوی تقسیم شدند: 1- گروه کنترل(سالم)، 2- گروه کارگران جوشکار مواجهه یافته با نیکل و کروم بدون دریافت عصاره (G) و 3- گروه کارگران جوشکار مواجه با نیکل و کروم با دریافت عصاره (B). ابتدا پارامترهای بیوشیمیایی در سرم خون همه افراد سه گروه سنجیده شد. سپس افراد گروه 3 به مدت چهار هفته و 2 بار در روز عصاره قره قاط به همراه چای - دارچین دریافت نمودند. در پایان دوره مجددا پارامترهای بیوشیمیایی در سرم خون افراد گروه 3 سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. در این روش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS، آزمون های توصیفی و تحلیلی شامل تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه آنووا استفاده گردید.
یافته ها
واریانس یک طرفه بین گروهی در برخی متغیرهای بیوشیمیایی بین سه گروه کنترل، G و B تفاوت آماری معنی داری نشان داد (p<0/05). هم چنین واریانس یک طرفه درون گروهی نیز در برخی متغیرها معنی دار بود.
نتیجه گیری
به دنبال مصرف عصاره قره قاط و چای-دارچین تغییرات مثبتی در پارامترهای بیوشیمیایی کارگرانی که در مواجهه با اثرات سمی نیکل و کروم هستند حاصل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!