اثر بخشی ورزش طراحی شده بر سلامت روان دختران نوجوان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت روان حالتی از بهزیستی، احساس کنار آمدن با جامعه و رضایت بخش بودن موقعیت ها و ویژگی های شخصی و اجتماعی بوده و ارتقاء آن منجر به کاهش اختلالات روانی می گردد، برای افزایش سلامت روان روش های مختلفی از جمله راه کارهای رفتاری و ورزش کاربرد دارد. هدف از این مطالعه تعیین اثر بخشی ورزش طراحی شده بر سلامت روان دختران نوجوان می باشد.
مواد و روش ها
روش انجام این مطالعه نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری دختران نوجوان رفسنجانی در سال تحصیلی 91-1390 بودند. روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده بود، بدین صورت که بعد از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه، به کلیه ی دانش آموزان(360نفر) پرسشنامه فهرست وارسی نشانه ها (SCL-90) داده شد وسپس 44نفر که دارای GSI ≥ 1 بودند انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه (گروه آزمایش=22نفر) و (گروه کنترل =22نفر) جایگزین شدند. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی45 دقیقه ای، دو جلسه در هفته به مدت 4 هفته شرکت نمودند و نمرات پس آزمون هر دو گروه جمع آوری گردید و داده ها با نرم افزار SPSS، نسخه 17 و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که نمرات اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، شکایت های جسمانی و حساسیت بین فردی در پیش آزمون تفاوت معنا داری نداشته است اما پس از آموزش به گروه مداخله، نمرات پس آزمون به طور معنا داری کاهش یافته است(05 / 0 P<).
نتیجه گیری
ورزش طراحی شده می تواند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، شکایت های جسمانی و حساسیت را در دختران کاهش دهد و سلامت روان را بالا ببرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!