تشخیص بروسلوز به وسیله ی سیستم کشت خون BACTEC

چکیده:
مقدمه

بروسلوز یک بیماری عفونی زئونوز و آندمیک در ایران می باشد. تشخیص قطعی بیماری بر جداسازی بروسلا از خون یا سایر نمونه های بالینی استوار است که با توجه به سخت رشد بودن این ارگانیسم و مشکلات جداسازی آن در روش های متداول، به صورت فراگیر انجام نمی شود. با توجه به شیوع بالای بیماری در کاشان و مشکلات تشخیصی آن، در این مطالعه از سیستم کشت خون 9050BACTEC جهت تشخیص باکتریمی بروسلایی استفاده شد و مزایای این روش مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

در این مطالعه ی توصیفی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، نمونه های 206 فرد مشکوک به بروسلوز، در محیط Brain-Heart Infusion Broth (BHI broth) و در سیستم کشت خون 9050BACTEC به طور هم زمان بررسی شد.

یافته ها

در محدوده ی زمانی 5 روز، از 206 نمونه، 50 مورد کشت از نظر بروسلا مثبت شد که از این تعداد، 32 مورد به هر دو روش و 18 مورد تنها در روش BACTEC مثبت بود. با ادامه ی انکوباسیون، 14 مورد مثبت گردید اما 4 مورد از کشت ها، حتی پس از 30 روز انکوباسیون، باز هم منفی بود. مدت انکوباسیون مورد نیاز جهت مثبت شدن نمونه ها به طور متوسط 4 روز بود.

نتیجه گیری

سیستم کشت BACTEC باعث کوتاه شدن فرایند انجام آزمایش و صرفه جویی در وقت و مواد مصرفی می شود. در صورت عدم دسترسی به این سیستم در تشخیص بروسلا، توصیه می گردد، آخرین نمونه جهت بررسی بیشتر، به مدت یک ماه در C°37 نگهداری شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1370983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!