بیان ژنVEGF و MMp9 در اثر تیمار با پروتئین نوترکیب فعال کننده نوتروفیلی هلیکوباکترپیلوری بر مدل سرطان پستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان پستان از علل عمده مرگ و میر زنان در سراسر جهان است. درمان های دارویی سیتوتوکسیک دارای سطح بالایی از عوارض جانبی برای بیمار می باشد. پروتئین نوترکیب فعال کننده نوتروفیلی هلیکوباکترپیلوری (HP-NapA)، یکی از مهمترین پروتئینهای ترشحی هلیکوباکترپیلوری است. هدف از این مطالعه بررسی بیان ژن VEGF و MMp9 در اثر تیمار با پروتئین نوترکیب فعال کننده نوتروفیلی هلیکوباکترپیلوری بر مدل متاستاتیک سرطان سینه است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، از 18 سر موش ماده نژاد Balb/c 8-6 هفته ای با وزن 23-19 گرم استفاده شد. موش های توموری تهیه و در 3 گروه تست و کنترل (درمان با پروتئین نوترکیب، کنترل مثبت که داروی ضدسرطانی ترانستوزمپ دریافت کردند و گروه کنترل منفی PBS) تقسیم شدند. بیان و تخلیص پروتئین نوترکیب HP-NapA با استفاده از روش کروماتوگرافی میل ترکیبی با رزین نیکل (Qiagen) انجام شد. موش های توموری سرطان سینه با HP-NapA تیمار شدند. بیان ژن های MMP-9 و VEGF با روش real time PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بیان پروتئین با روش SDS-PAGE تایید شد. اندازه پروتئین بیان شده 20000 دالتون بود. نتایج نشان داد که پروتئین HP-NapA موجب کاهش بیان ژن های MMP-9 و VEGF در مقایسه با گروه کنترل منفی می گردد. این کاهش میزان بیان، حدود یک چهارم بیان ژن های گروه کنترل بود (p<0/01).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که HP-NapA اثر کاهشی بر بیان ژن های دخیل در متاستاز بر مدل موش های توموری سرطان سینه در مطالعات حیوانی دارد. این پروتئین ممکن است به عنوان یک ابزار جدید برای راهکارهای درمانی در آینده برای درمان سرطان مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!