تاثیر نانورشته پلی ال لاکتیک اسید بر القاء کلونی زایی سلول های اسپرماتوگونی منجمد-یخ گشایی شده گوساله در محیط آزمایشگاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ایجاد شرایط بهینه جهت کشت سلول های بنیادی اسپرماتوگونی در محیط آزمایشگاه، به کشف تمامی مکانیسم های مولکولی دخیل در اسپرماتوژنز و دستورزی در ژن ها کمک شایانی می نماید. هدف از انجام مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر داربست نانو-رشته پلی ال لاکتیک اسید بر تکثیر سلول های اسپرماتوگونی منجمد یخ گشایی شده گوساله در محیط آزمایشگاه می باشد.
مواد و روش ها
استخراج و تخلیص سلول ها از بیضه گوساله 3 تا 5 ماهه با روش هضم آنزیمی دو مرحله ای و حذف تمایزی صورت پذیرفت. سلول ها پس از انجماد و یخ گشایی در دو گروه مجزا کشت داده شدند: 1- گروه شاهد: کشت سلول به صورت ساده 2- گروه تیمار: کشت سلول ها بر روی نانورشته. سلول ها در محیط کشت DMEM حاوی FBS 5 درصد و در حضور ng/ml GDNF40 به مدت 2 هفته کشت داده شدند. ارزیابی کلونی های اسپرماتوگونی در روزهای 4، 7، 10 و 13 کشت صورت پذیرفت. بیان ژن های (PLZF، GFRα-1، VASA، Itgα6، BCL6) با روش RT-PCR در روز پایانی کشت در تمامی گروه ها ارزیابی شد.
نتایج
درصد حیات سلول ها پس از جداسازی و افزودن محلول انجماد به ترتیب 2/4±87/4 و 3/1±81/8 درصد بود که پس از یخ گشایی این میزان به 7/1±65 درصد کاهش یافت (0/01>P). مساحت کلونی های مشتق از اسپرماتوگونی گروه تیمار در مقایسه با گروه شاهد در روز 13 افزایش معنی دار داشت (0/05>P). در پایان کشت تمامی ژن های اختصاصی اسپرماتوگونی بیان شد.
نتیجه گیری
آن گونه که از نتایج حاصل از این مطالعه برمی آید نانورشته پلی ال لاکتیک اسید، ریزمحیطی مناسب در جهت کشت سلول های منجمد- ذوب شده اسپرماتوگونی در محیط آزمایشگاه فراهم می آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!