اثر محافظتی روی در جلوگیری از سمیت اتانول بر حیات سلول های سرتولی موشی در شرایط in vitro

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اتانول دارای اثرات همه جانبه سمی بر عملکرد تولیدمثلی مرد می باشد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم مراحل اسپرماتوژنز را مختل می سازد. آنتی اکسیدانت روی، اثرات سمی اتانول را در سلول های غیرجنسی کاهش می دهد. بااین حال مکانیسم دقیق اثر اتانول و روی بر ظرفیت تولیدمثلی بخصوص بر سلول های سوماتیک بیضه ای ناشناخته می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات تنها و توام اتانول و روی بر میزان حیات سلولی و مورفولوژی کشت سلول های سرتولی انجام شده است.
روش کار
سلول های سرتولی موشی بعد از طی مراحل کشت در چهار گروه اصلی شامل: اتانول (mM160)، رویμM) 8)، پیش درمانی و کنترل، به مدت 24 یا 48 ساعت با محیط کشت حاوی تیمار مربوطه مواجهه یافتند. در گروه پیش درمانی، سلول ها ابتدا با روی و سپس با اتانول و در گروه کنترل، فقط با محیط کشت کامل مواجهه شدند. سپس میزان حیات سلولی با روش MTT و تغییرات مورفولوژیکی توسط میکروسکوپ معکوس بررسی شدند.
نتایج
در گروه اتانول کاهش معنی دار در میزان حیات سلولی و تغییرات مورفولوژیکی در مقایسه با سایر گروه ها دیده شد. میزان حیات سلولی در گروه روی در مقایسه با سایر گروه ها و حتی کنترل افزایش یافت. در گروه پیش درمانی، میزان حیات سلولی نسبت به گروه روی کاهش ولی نسبت به اتانول افزایش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
روی، اثرات اتانول در کاهش میزان زیست پذیری سلول های سرتولی را تخفیف می دهد. روی ممکن است از ایجاد مرگ سلولی خود به خودی یا پاتولوژیک در سلول های جنسی پیشگیری نماید و یک اهمیت بالینی در ناباروری و الکلیسم داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1082 تا 1091
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!