طراحی و تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش عوامل ایجاد کننده ناراحتی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه

شرایط خاص بخش های مراقبت ویژه باعث شده است تا این بیماران سطوح قابل توجهی از درد و ناراحتی را تجربه کنند. از طرفی، این بیماران به دلایل مختلف قادر به ابراز ناراحتی خود نیستند.

هدف

تعیین عوامل ایجاد کننده ناراحتی در بخش های مراقبت ویژه.

روش

برای ارزیابی ساختار عوامل ایجاد کننده ناراحتی، پرسشنامه اولیه با 60 گویه استخراج و سپس روایی محتوایی آن به وسیله متخصصان تایید شد. پرسشنامه برای 220 بیمار بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های قائم و امام رضا(ع) مشهد در سال 1392 تکمیل شد. از تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین ساختار عوامل ایجادکننده ناراحتی کمک گرفته شد.پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ و ضریب توافق بین ارزیابان تایید شد. تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد.

یافته ها

تحلیل عاملی نشان داد که مولفه های پرسشنامه 30 آیتمی عوامل ایجادکننده ناراحتی در بخش مراقبت های ویژه در 5 بعد «ایزولاسیون و تنهایی (7 پرسش)»، «اضطراب (6 عامل)»، «محیط بخش مراقبت های ویژه (6 عامل)»، «درمان (6 عامل)» و «پاتوفیزیولوژیک (5 عامل)» قرار گرفته اند. دامنه ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های پرسشنامه عوامل ایجاد کننده ناراحتی در بخش مراقبت های ویژه بین 65/0 تا 85/0 و شاخص آلفای کرونباخ برای کل ابزار 86/0 می باشد.

نتیجه گیری

پرسشنامه بررسی عوامل ایجاد کننده ناراحتی برای ارایه کمک به پرستاران شاغل بخش های ویژه برای شناسایی بهتر عوامل ناراحت کننده بیماران و در نهایت، افزایش کیفیت مراقبت از آن ها طراحی شده است. مشخصات روان سنجی این پرسشنامه، حکایت از روایی و اعتبار آن دارد؛ به گونه ای که می توان از آن برای تعیین عوامل ایجاد ناراحتی در بیماران بخش ویژه استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1379414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!