بررسی نقش و جایگاه سطح سواد رسانه ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان

مطالعه موردی: شبکه های من و تو و جم تی وی)
پیام:
چکیده:
سواد رسانه ای یکی از مباحث جذاب در حوزه ارتباطات و به عنوان یک اندیشه کلیدی مطرح است که در نتیجه آن افراد خود را به رسانه ها اعلام می کنند، تا معنای پیام هایی که با آنها مواجه می شوند تعبیر و تفسیر کنند. بر این اساس، سواد رسانه ای شامل یک نظام تفسیری و ترجیحی و متاثر از داوری های ذهنی و اخلاقی است که مواجهه فرد را با پیام های رسانه ای شکل می دهد و موجب می شود مخاطبان در استفاده از پیام ها و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند.
در پژوهش حاضر مخاطب در پی شناخت سطح سواد رسانه ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان”من وتو“و”جم تی وی“شهروندان منطقه 20 تهران در سال 1393 بود. جامعه آماری 319 هزار و 305 نفر است که از میان آنها 384 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی، توصیفی، اسنادی، کتابخانه ای و کمی است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه و مصاحبه که دارای سوالاتی مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته بودند به دست آمدند. اطلاعات مندرج در پرسشنامه از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از چهار فرضیه مطروحه، فرضیه اول سطح سواد رسانه ای با رویکردی بر مولفه های تفکر انتقادی و جنگ نرم و فرضیه های دوم، سوم و چهارم سطح سواد رسانه ای با متغیرهای مدیریت بدن، مصرف گرایی و اوقات فراغت دارای رابطه معنادار بودند و مورد تایید قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1380064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!