شناسایی ارتباط گونه هواهای شهر اصفهان و مرگ ومیر ناشی از بیماری سیستم تنفسی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سلامتی در جامعه به عنوان سرمایه گذاری شناخته می شود و آب و هوا، از تاثیرگذارترین عوامل بر سلامتی است. هدف از این مطالعه تعیین گونه های هوا و رابطه ی هر یک از آن ها با مرگ ومیر ناشی از بیماری های سیستم تنفسی در اصفهان می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش، با استفاده از 36 متغیر اقلیمی، در یک دوره پنجاه ساله و از طریق نرم افزارATLAB M، گونه های غالب هوای اصفهان مشخص گردید. پراکندگی زمانی گونه های هوا و هم چنین مرگ ومیر در اصفهان تعیین شد. نهایتا، پهنه بندی بیماری های سیستم تنفسی در مناطق اصفهان با استفاده از GISArc مشخص گردید.
یافته ها
اصفهان هفت گونه هوا دارد که احتمال مرگ ومیر ناشی از بیماری مزمن ریه و برنش و آمبولی ریه به ترتیب با 27.5 % و 26.2 % در هنگام رخداد گونه گرم و خشک و احتمال مرگ بر اثر پنومونی و آسم به ترتیب با 23.09 و 21.7 درصد در هنگام رخداد گونه سرد، خشک، کم بارش، آرام و احتمال مرگ بر اثر بسته شدن راه های تنفسی با 66.6% در هنگام رخداد گونه ی سرد بادی است. اوج حاکمیت این گونه ها در ماه های تیر، شهریور، دی و بهمن می باشد و ازنظر پراکندگی مکانی بیشترین مرگ ومیر ناشی از این دو بیماری در مناطق 3 و 1 اصفهان است.
نتیجه گیری
افرادی که بیماری های تنفسی دارند بهتر است در اوج حاکمیت گونه هواهای 2، 3 و6 یعنی اواسط ماه های شهریور و تیر هم چنین دی و بهمن مراقبت بیشتری شود و مسئولین باید در برنامه ریزی های آینده به مناطق 3 و1 اصفهان توجه بیشتری کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
739
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!