بررسی نگرش پرستاران بیمارستان آیت الله روحانی بابل از تاثیر بکارگیری سیستم اطلاعات بالینی بر بازدهی و کیفیت خدمات پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
این مطالعه با هدف تعیین نگرش پرستاران بیمارستان آیت الله روحانی بابل از بکارگیری سیستم اطلاعات بالینی بر بازدهی و کیفیت خدمات پرستاری انجام شده است.
مواد و روش ها
پس از بررسی ادبیات موضوع، مدل پیشنهادی اولیه در قالب پنج عامل موثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بالینی ارائه شد. سپس پرسشنامه ای مشتمل بر 26 سوال بر اساس عوامل مزبور طراحی گردید، و پس از کسب اطمینان از روایی و پایایی آن بر اساس قضاوت خبرگان و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه ها بین 350 نفر از پرستاران بیمارستان آیت الله روحانی بابل که با روش نمونه گیری تصادفی در سال 1392 انتخاب شده بودند توزیع شد. به منظور آزمون برازش مدل پژوهش و بررسی روابط بین متغیر های آن، از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل (Lisrel) بهره گیری شد.
نتایج
نمرات بدست آمده از نگرش پرستاران در ابعاد چهارگانه (زمان، تبادل اطلاعات، نقش پرستار و کیفیت خدمات)، نتایج آزمون های تی، دو نمونه ای مستقل (T-test) و تحلیل واریانس (ANOVA) نشان دادند که در هیچ یک از سطوح مختلف متغیرهای جمعیت شناختی اعم از جنسیت، تاهل، تحصیلات، سابقه کاری و بخش ها، اختلاف معناداری مشاهده نشد (P<0/05).در مقابل نتیجه آزمون تی، تک نمونه ای نشان داد که میانگین ابعاد چهارگانه از 3 بیشتر بوده (P<0/05) و در نتیجه نگرش پرستاران نسبت به ابعاد چهارگانه مذکور از مطلوبیت قابل قبولی برخوردار بوده است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که اکثر پرستاران این مرکز معتقدند که بکارگیری سیستم اطلاعات بالینی بیماران در بیمارستان ها علاوه بر افزایش کیفیت خدمات پرستاری موجب کاهش هزینه بیمارستان ها نیز میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!