بررسی خواص آنتی اکسیدانی، محتوی فنلی تام، آنتوسیانینها وفلاونوییدهای عصارهی متانولی گیاه مریم گلی یکساله (Salvia viridis L.) جمع آوری شده از زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنتیاکسیدانها جهت جلوگیری از فرآیندهای تخریبی ناشی از اکسیداسیون، بهصورت گسترده بهعنوان یکی از افزودنی های غذایی استفاده شوند. با توجه به عوارض جانبی نامطلوب آنتیاکسیدانهای سنتزی، مطالعات در جهت یافتن آنتیاکسیدانهای موثر از منابع طبیعی و بهویژه از گیاهانی که بهصورت گیاه دارویی یا سبزی خوراکی استفاده میشوند، در حال گسترش است. اگرچه مطالعات مختلف نشان میدهد که جنس سالویا یکی از منابع ارزشمند آنتیاکسیدانهای موثر و طبیعی میباشد اما هنوز مطالعهای بر روی خواص آنتیاکسیدانی Salvia viridis انجام نشده است.
روش بررسی
عصارهی متانولی گیاه Salvia viridisاز نظر محتوی فنلی تام، آنتوسیانینها و فلاونوییدها با استفاده از روشهای اسپکتروفتومتری مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی خواص آنتیاکسیدان، از روش DPPH استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که عصارهی متانولی Salvia viridisدارای ترکیبات فنلی (معادل 2/272 میلیگرم اسیدگالیک در یک گرم نمونه خشک)، فلاونویید (معادل 3/187 میلیگرم کوئرستین در یک گرم نمونه خشک) و آنتوسیانین (معادل 94/0 میلیگرم سیانیدین- 3- گلوکوزید در یک گرم نمونه خشک) میباشد. ظرفیت مهار رادیکالهای آزاد عصارهی متانولی گیاه (45/1±5/37IC50= میلیگرم بر میلیلیتر)، کمتر از آنتیاکسیدان سنتزی Butylated Hydroxy Toluene (BHT) (23/0±7/18 IC50=میلیگرم بر میلیلیتر) بود.
نتیجه گیری: با توجه بهنتایج بهدست آمده، گیاه مریم گلی یکساله میتواند بهعنوان یک گیاه غنی از آنتیاکسیدانهای طبیعی در مطالعات بعدی جهت تعیین میزان سمیت و احتمال استفاده از آن بهعنوان یک آنتی اکسیدانت در فرآورده های غذایی مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 108
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1391646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!