اثرات ضد باکتریایی فراکسیون های مختلف عصاره میوه غازیاقی (Falcaria vulgaris Bernh) و بیواتوگرافی فراکسیون موثر آن

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
گیاه «غازیاقی» با نام علمیBernh. Fulcaria vulgaris یک گیاه بومی ایران است که در طب سنتی کاربردهای مختلفی از جمله درمان زخم های پوستی، مشکلات معدی و بیماری های کبدی دارد. در این مطالعه تجربی، اثرات ضد باکتریایی عصاره میوه گیاه غازیاقی بر روی هشت سویه استاندارد باکتری بررسی شد.
مواد و روش ها
ابتدا عصاره گیری متانولی از میوه گیاه مورد آزمایش انجام شد. پس از تغلیظ و خشک کردن عصاره بدست آمده، با استفاده از حلال های مختلف شامل پترولئوم اتر، دی کلرو متان و اتیل استات، فراکسیون های مختلفی تهیه شدند. حداقل غلظت مهار کننده از رشد (MIC)، با استفاده از روش رقیق سازی در آگار ابتدا بر روی عصاره تام تعیین شد. سپس به دلیل ناکافی بودن مقدار فراکسیون ها، از روش انتشار از دیسک برای بررسی اثر ضد میکروبی آنها استفاده شد. در ادامه ترکیبات سازنده موثرترین فراکسیون به روش کروماتوگرافی لایه نازک (TLC)، و بر روی صفحات کروماتوگرافی سیلیکاژل، جداسازی شدند. سپس کروماتوگرام ها با روش بیواتوگرافی تعلیقی بر روی سویه های مورد نظر مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از روش انتشار از دیسک، اثر مهاری فراکسیون اتیل استاتی بیش از سایرین بود. در بیواتوگرافی این فراکسیون، اثر ضد میکروبی علیه استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، کلبسیلا پنومونیه و سودوموناس ائروژینوزا در محدوده 9/ 0: Rfظاهر شد. در ضمن، استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس در محل کاشت فراکسیون نیز فاقد رشد بودند.
نتیجه گیری
برخی ترکیبات موجود در فراکسیون اتیل استاتی، اثر هم افزایی در مهار رشد باکتری های گرم مثبت (استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس) دارند در حالی که بر روی باکتری های گرم منفی (سودوموناس ائروژینوزا و کلبسیلا پنومونیه) اثر آنتاگونیستی از خود نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!