بررسی صحت سیتولوژی خراشی حین عمل در تشخیص تومورهای تخمدانی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ازآنجاکه روش های درمانی متفاوت برای تومورهای مختلفی که در تخمدان دیده می شود به کار می رود، تشخیص حین عمل تومورهای تخمدان یک امر ضروری هست. این مطالعه به منظور بررسی صحت سیتولوژی به روش خراشی در تشخیص حین عمل تومورهای تخمدان انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه آینده نگر، اسمیرهای تهیه شده به روش خراشی 75 مورد نمونه متوالی تومور تخمدانی در بخش پاتولوژی بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از اول مهر 1389 تا آخر شهریور 1391 مطالعه شد. سپس نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از برش بافتی منجمد و برش دائمی همان نمونه ها مقایسه گردید و درنهایت، صحت، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی در مورد هر دو متد محاسبه شد.
یافته ها
صحت کلی روش سیتولوژی خراشی در تشخیص حین عمل تومورهای تخمدانی 96 درصد و در مورد برش بافتی منجمد 34/ 97 درصد بود. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی در مورد سیتولوژی خراشی به ترتیب 30/ 92 درصد، 77/ 96 درصد، 71/ 85 درصد و 36/ 98 درصد و در مورد برش بافتی منجمد به ترتیب 30/ 92 درصد، 38/ 98 درصد، 30/ 92 درصد 38/ 98 درصد بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد سیتولوژی خراشی می تواند به عنوان روش ساده و ارزان قیمت در تشخیص حین عمل تومورهای تخمدانی به عنوان یک روش جایگزین برای برش بافتی منجمد استفاده شود ولی استفاده هم زمان از هر دو روش منجر به نتایج قابل اعتمادتری خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!