کردیریت با ساختار ماکل چرخشی شعاعی شش تایی در شیست های نئوپروتروزوئیک بالایی- کامبرین پایینی در جنوب غربی زنجان، شمال غرب ایران

پیام:
چکیده:
در جنوب غربی زنجان، مجموعه ای از سنگ های دگرگونی شامل کلریت شیست و میکا شیست با میان لایه هایی از کوارتز شیست و کوارتزیت با سن نئوپروتروزوئیک بالایی- کامبرین پایینی رخنمون دارند. نفوذ توده ی مونزوگرانیتی خرم درق با سن ترشیاری درون شیست ها موجب تشکیل سنگ های دگرگون شش وجهی کردیریت با ماکل های سیاه چرخشی شعاعی شش تایی شده است. کردیریت های شش وجهی از شش بخش یا سه زوج بخش نوری تشکیل شده اند. در بررسی های سنگ نگاشتی با قطبش های عمود برهم، تمام بخش ها ناهمسانگرد بوده و ویژگی های نوری آن ها از قبیل موقعیت خاموشی و سمتگیری های نوری نسبت به مرز بین ماکل های تقریبا متقارن است. این ساختار می تواند براساس برش عمود بر محور درجه ی شش چرخشی روی محور Z بلورشناسی در یک بلور شش گوش دو هرمی تفسیر شود که در آن سطوح با شاخص های میلری دارای مشخصات نوری یکسانی هستند. عدم وجود ساختار ماکل نوری درون بخشی، و نیز مرز صاف بین بخش های ماکلی نشانگر این است که این ساختار در اثر رشد کردیریت راست گوشه ی در دمای پایین، روی سطوح منشوری ایندیالیت شش گوشه ی اولیه ایجاد شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!