تجربه زندگی با آسیب سوختگی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
به دلیل چندبعدی بودن و وسعت دامنه اثرات مخرب سوختگی بر زندگی مبتلایان، تجربه زندگی پس از سوختگی عموما انفرادی و ارتباط نزدیکی با بافت فرهنگی و مذهبی آن ها دارد. لذا این مطالعه باهدف بررسی تجارب بیماران سوختگی در گذر از حادثه تا بازگشت به جامعه؛ جهت برنامه ریزی های مراقبتی -توان بخشی منطبق با بستر موجود و نیاز جامعه ایران صورت گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی است که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه های عمیق و بدون ساختار انجام شده با 15 فرد نجات یافته از سوختگی انجام گرفت.
یافته ها
بر اساس عناصر موجود در مفاهیم متن، تشکیل کدها، دسته ها و زیر طبقات؛ سه طبقه الف) تهدید، ب) آشفتگی و ج) عوامل بیرونی، درونی و بین فردی موثر به عنوان عصاره تجربه مشارکت کنندگان تشکیل یافتند. خطر مرگ، اختلال در روند زندگی، تعارض معنوی، مشغله روحی - روانی، تنهایی و جدایی و تغییر در تصور از خود زیر طبقات «تهدید» بود. طبقه «آشفتگی» نیز بر اساس زیر طبقات درد و عذاب، رنج و ناراحتی، رفتار تهاجمی و تغییر در باورهای خود از خویش شکل گرفت. طبقه عوامل بیرونی، درونی و بین فردی موثر نیز شامل زیر طبقات: اعتقادات و باورها، آرزوها و تمایلات، انگیزه ها، نگرش، ویژگی های دموگرافیک، ویژگی های شخصیتی، تصور از خود، عواطف و هیجانات، تعامل، آگاهی، فرهنگ و بالاخره بعد زمان و مکان بود. تجربه مبتلایان به سوختگی از تهدید و آشفتگی در گذر از حادثه تا بازگشت به جامعه ازنظر زمانی و مکانی روندی خطی داشت که با تهدید جسمی و آشفتگی حسی و درد در مدت بستری آغازمی شد؛ با تهدید روحی، روانی، معنوی و آشفتگی در تصور از خود در جریان زندگی تداوم می یافت و به تهدید اجتماعی و آشفتگی های رفتاری و تغییر در باورهای خود از خویش در بازگشت به جامعه ختم می گردید.
بحث و نتیجه گیری
درک عمیق این دو مفهوم به ارائه کنندگان خدمات سلامتی کمک خواهد کرد علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات ذهنی و اجتماعی که هر فرد تجربه می کند را در برنامه ریزی های مراقبتی و توان بخشی مدنظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1403736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!