پیش بینی زمان احیای بذر چند گونه دارویی از طریق برآورد ثابت های معادله قوه نامیه

نویسنده:
پیام:
چکیده:
یکی از روش های حفاظت از ذخایر توارثی گیاهی، نگهداری بذر آنها در بانک ژن است. بذرهای موجود در بانک ژن به تکثیر و احیای دوره ای نیاز دارند. در صورت عدم احیای به موقع، مزایای بالقوه سرمایه گذاری زیربنایی در نگهداری ذخایر ژنتیکی به روش برون رویشگاهی (ex situ) حاصل نخواهد شد. پیش بینی طول عمر بذرها بر پایه معادله قوه نامیه بذر استوار است که چهار ضریب دارد که برای هر گونه اختصاصی اند. هدف این تحقیق تعیین ضرایب معادله قوه نامیه و استفاده از آنها برای پیش بینی مدت مفید نگهداری بذر و در نتیجه برآورد زمان احیای بذر هشت گیاه دارویی T. transcaspicus، Thymus daenensis، Salvia officinalis، Satureja hortensis،Dracocephalum moldavica، Descurainia sophia، Eruca sativaوMelilotus officinalis بود. ابتدا بذرها در سه محیط با رطوبت نسبی 20، 40 و 60 درصد به تعادل رطوبتی رسیدند و درصد رطوبت آنها اندازه گیری شد. این بذرها در پاکت های نایلونی مهروموم شده و در دماهای 35، 40 و 45 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. به فواصل هر یک ماه یک بار از آنها آزمون جوانه زنی با سه تکرار به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل برای برآورد ضرایب معادله قوه نامیه (KE، Cw، CH، CQ) تجزیه وتحلیل شدند. ضریب KE برای گونه های T. transcaspicus، T. daenensisS. officinalis،Satureja hortensis،D. moldavica،Descurinia، sophiaE. sativa،وM. officinalis به ترتیب 065/5، 5، 5، 46/4، 837/3، 33/4، 4 و 21/4 به دست آمد. از بین بذرهای مورد بررسی، بیشینه و کمینه طول عمر بذر به ترتیب در T. transcaspicus و Eruca sativa مشاهده شد. اگر قوه نامیه این نمونه ها در بدو ورود به بانک ژن 100 درصد باشد و با رطوبت 8 درصد در شرایط کلکسیون فعال (دمای 5 درجه سانتی گراد) نگهداری شوند، به ترتیب 123 سال بعد برای احیای بذر T. transcaspicus و 15 سال بعد برای Eruca sativaباید اقدام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 407
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1406596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!