بررسی رفتار لانه سازی در عقرب های حفار استان خوزستان

پیام:
چکیده:

عقرب ها از قدیمی ترین بندپایان خشکی زیند. عقرب ها برای محفوظ ماندن از نور و دماهای بالا و پایین و نگهداری نوزادان شان در زمین لانه حفر می کنند. لانه عقرب ها بسته به زیستگاه و نوع گونه، شکل، عمق و محل حفر متنوعند. با توجه به اقلیم استان خوزستان و تنوع گونه های عقرب این استان بررسی رفتارهای لانه سازی عقرب ها موضوعی مهم در عقرب شناسی است. در این تحقیق رفتار لانه سازی دو نوع عقرب Odothouths bidentatus و Scorpio mauruss بررسی شد. در این بررسی طول و عرض مدخل لانه ها اندازه گیری و مولاژ لانه ها به وسیله تزریق موادی از گچ و سیمان در لانه ها به دست آمد. نتایج حاصله از اندازه گیری عرض وطول مدخل، بخش های مختلف لانه شامل: ابتدائی، میانی، انتهایی و طول لانه در عقرب های مورد مطالعه بعد از تهیه میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد با روش T-test و با خطای کمتر از 05/0 با هم مقایسه شدند. برای مقایسه پارامترهای داخل گونه از روش ناپارامتری فریدمن و همچنین پارامترهای اندازه گیری شده مربوط به خواص فیزیکوشیمیایی خاک بستر عقرب های مورد مطالعه از روش من ویتنی مقایسه شد. نتایج نشان داد میانگین عرض و ارتفاع مدخل لانه، قطر بزرگ و کوچک 3/1 میانی و قطر بزرگ 3/1 انتهایی در لانه های مطالعه شده اختلاف معناداری را در سطح خطای کمتر از 5 درصد دارد. طول لانه Scorpio mauruss بیش از Odothouths bidentatus است. لانه Scorpio mauruss اغلب دارای زاویه تند 45 درجه اند ولی در Odothouths bidentatus این زاویه به 25 درجه کاهش یافته است. تعداد لانه های Scorpio mauruss در400 مترمربع بیشتر و لانه ها به هم نزدیک تر از Odothouths bidentatus است.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 52
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1420693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!