تعیین سروپروالانس عفونت سیتومگالوویروس در زنان در سنین باروری مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج در سال1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیتومگالو ویروس می تواند از طریق کانال زایمان و شیر مادر به نوزاد منتقل شود. با توجه به سلامت مادران باردار و اثبات ارتباط عفونت سیتومگالوویروس با سقط جنین و بروز ناهنجاری های جنینی، هدف این مطالعه تعیین سروپروالانس عفونت سیتومگالوویروس در زنان در سنین باروری بود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی که در سال 1392 روی زنان سنین باروری مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج انجام شد، به روش تصادفی طبقه ای تعداد 94 زن واجد شرایط (زنان متاهل سنین 17 تا 45 سال) انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه محقق ساخته شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و علایم بالینی، از افراد شرکت کننده نمونه خون لخته گرفته شد و تیتر آنتی بادی های IgG و IgM علیه سیتومگالوویروس با روش الایزا اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون های تی مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تعداد93 نفر(9/98 درصد) از افراد شرکت کننده در مطالعه دارای تیتر آنتی بادی IgG مثبت ضد سیتومگالوویروس بودند، در حالی که که تیترآنتی بادی IgM فقط در یک نفر(1/1 درصد) در محدوده مرزی بود و سایر موارد منفی بودند. هم چنین بین میزان آنتی بادی های IgG و IgM با متغیرهای دموگرافیک و علایم بالینی بررسی شده ارتباط معنی داری مشاهده نشد(05/0p>).
نتیجه گیری
تماس با سیتومگالوویروس در زنان در سنین باروری در شهر یاسوج بالا می باشد و لزوم مراقبت های جدی به منظور پیشگیری از بروز اختلالات و ناهنجاری های جنینی در این گروه احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!