بررسی پلیمورفیسم های موجود در مناطق RD در سابتایپ های مختلف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس

پیام:
چکیده:
بیماری سل به عنوان یکی از بیماری های تاثیرگذار بر روی سلامت و بهداشت جهانی شناخته می شود. فهم شیوه انتقال و شیوع و بررسی فاکتورهای میزبان و همچنین خصوصیات و فاکتورهای باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که می توانند در شیوع بیماری سل تاثیر داشته باشند برای مدیریت شیوع و کنترل و مبارزه با این بیماری بسیار حیاتی می باشد. در همین راستا و برای به دست آوردن این اطلاعات استفاده از تکنیک های مولکولی و روش های اپیدمیولوژی بسیار ضروری هستند. یکی از روش هایی که امروزه مورد مطالعات بسیار قرار گرفته، بررسی مناطق ژنی موسوم به ناحیه تفاوت (RD) می باشد که در این مطالعه به بررسی این مناطق می پردازیم.
ابتدا 190 سویه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با روش های اسپولیگوتایپینگ شناسایی شدند. مقاومت دارویی این سویه ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت 6 لوکوس RD مورد نظر از جنبه حذف (Deletion) در ژنوم این 190 سویه با روش PCR مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند.
از سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با روش اسپولیگوتایپینگ،(H4(127 در72 نمونه (5/ 37%)، CAS در 37 مورد (20%)،T1 در 18 نمونه (5/ 9%) و Beijing در 11 مورد شناسایی شدند و باقی نمونه ها شامل 52 مورد (27%) ناشناخته بودند. 70% نمونه ها حساس به دارو و 30% مقاوم بودند. در سویه های Beijing، لوکوسهای RD181 و RD105 و در سویه BCG لوکوسRD1، حذف داشتند.
بررسی مناطق RD روشی ساده و سریع است. استفاده از RD1 جهت شناسایی سویه BCG و همچنین RD181 جهت شناسایی سویه Beijing مناسب می باشد اما RD150 به علت عدم وجود پلی مورفیسم در سویه های مختلف کارایی چندانی به عنوان یک روش اپیدمیولوژی ندارند. همچنین در این تحقیق مشخص شد که مقاومت دارویی ارتباطی با حذف در مناطق RD ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!