الگوی مقاومت به گروه های مختلف آنتی بیوتیکی در جدایه های بالینی اسینتوباکتر بومانی در دو بیمارستان در تهران، ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
افزایش جهانی مقاومت به آنتی بیوتیکها در جدایه های بالینی اسینتوباکتر بومانی از چندین کشور گزارش شده است، اما شیوع واقعی آن در ایران کمتر شناخته شده است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی مقاومت به آنتی بیوتیکهای مختلف در جدایه های اسینتوباکتر بومانی جداشده از بیماران در دو بیمارستان در تهران در سال 1392 به منظور کمک در انتخاب آنتی بیوتیکها در درمان تجربی عفونت با این جدایه ها بود.
مواد و روش ها
از روش دیسک دیفیوژن براساس دستورالعمل CLSI برای تعیین فراوانی مقاومت به 18 آنتی بیوتیک از 8 گروه مختلف (آمینوگلیکوزیدها، کارباپنم ها، سفالوسپورین ها، پنی سیلین ها- مهارکننده های بتالاکتاماز، پنی سیلین های ضد سودوموناسی- مهارکننده های بتالاکتاماز، فلوروکینولون ها، ممانعت کننده های مسیر فولات و تتراسایکلین ها) در 106 جدایه بالینی اسینتوباکتر بومانی استفاده شد.
نتایج
فراوانی مقاومت به آنتی بیوتیکها در جدایه های اسینتوباکتر بومانی به این صورت بود: سفوتاکسیم 99%، سیپروفلوکساسین، سفتریاکسون، سفپیم، سفتازیدیم، تیکارسیلین- کلاولانیک اسید، مروپنم و تری متوپریم- سولفامتوکسازول 1/ 98%، تتراسایکلین 4/ 97%، لووفلوکساسین و پیپراسیلین- تازوباکتام 2/ 97%، آمیکاسین، ایمی پنم 1/ 97%، جنتامایسین 6/ 89%، آمپی سیلین- سولباکتام 83%، توبرامایسین 4/ 77%، داکسی سایکلین 4/ 60% و مینوسیکلین 9/ 50%. همه جدایه های بالینی اسینتوباکتر بومانی مورد مطالعه دارای مقاومت چندداروئی (مقاومت به حداقل یک آنتی بیوتیک در سه گروه یا بیشتر) بودند و برخی از الگوهای مقاومت به طور شایعتری دیده می شدند.
نتیجه گیری
تواتر بالای مقاومت آنتی بیوتیکی نشان داده شده در جدایه های بالینی اسینتوباکتر بومانی در ایران پایش اپیدمیولوژیک حساسیت این باکتری ها را ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1426702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!